Information och underhållning. Intelligent fyrhjulsdrift. Osjälviskt krockskydd, skydd mot rundslagning och miljövänliga motorer. Volvos första SUV – XC90 – tänker inte bli någon buse.
I dag gör bilen sin debut på bilsalongen i Detroit.
– Maskulin, men inte macho. Muskulös, men inte aggressiv”.
Så beskrivs bilen av Peter Horbury, formgivningschef hos Volvo.
– Och ingen ska behöva tvivla på att det är en modern Volvo, fortsätter han och visar på den upprättstående fronten med den mörka grillen, den v-formade huven, de breda skuldrorna och de karaktäristiska baklamporna.
Det finns massor med spännande lösningar i Volvos första ”stadsjeep”.
En är att bilen ritats med kupén så långt fram att man kunnat göra en sjusitsig SUV som ändå inte är mer än 4,8 meter lång – blott 8,7 centimeter längre än Volvo V70.
En annan är att Volvo – tillsammans med Ford – utvecklat ett aktivt stabiliseringssystem kallat Roll Stability Control (RSC). Rundslagningar är nämligen betydligt vanligare i den här klassen än bland personbilar. En gyrosensor registrerar bilens lutning, vid uppenbar risk för vältning aktiveras antisladdsystemet DSTC som minskar motoreffekten eller bromsar ett eller flera hjul tills bilen understyr och stabiliteten återvunnits.
Skulle det ändå hända är bilen givetvis – annars vore det inte en Volvo – fullproppad med passiva säkerhetssystem. Delar av taket är förstärkt med extremt stark borstål, alla säten har bältesförsträckare och krockskyddsgardiner skyddar de åkande på samtliga sju platser.
Volvo har också tänkt lite extra på problemet med ”kompabilitet” – alltså när en SUV krockar (och mosar) en vanlig personbil. XC90 har därför kompletterats med en nedre tvärbalk (dold bakom spoilern) som stämmer med skyddsstrukturen i en vanlig personbil.
För att göra mörkerkörning säkrare blir Volvo först i Europa med Night Vision som tillval. Infraröd teknik gör att föraren kan se upp till fem gånger längre än med konventionellt halvljus.
Den elektroniska fyrhjulsdriften kommer från svenska Haldex. Systemet är intelligent och övervakar fordonets kontakt med vägbanan. Vid normal körning på torr väg går nästan all kraft till framhjulen. När framhjulen slirar styrs kraften proportionellt över till bakhjulen. Systemet är blixtsnabbt och reagerar efter ett sjundedels hjulvarv.
Med denna fyrhjulsdrift och en markfrigång på 218 millimeter ska XC90 också bli riktigt duktig även när förhållandena blir tuffa.
XC90 ska finns med tre aluminiummotorer:
Rak sexcylidnrig 2,9-litersmotor med dubbla turbo och 272 hk. Vridmoment: 380 Nm vid 1 800 r/min.
Rak femcylindrig 2,5-litersmotor med lättrycksturbo. 210 hk och 320 Nm vid 1 500 r/min.
Rak femcylidnrig 2,4-liters common rail turbodiesel med 163 hk och 340 Nm vid 1 750 r/min.
De båda bensinmotorerna uppfyller redan avgaskraven Euro 4 som börjar tillämpas 2005.
Stor vikt har lagts vid innovativ ”infotainment”, alltså information och underhållning. Volvo lanserar Dolby Pro Logic II vilket ger betydligt bättre ljud, speciellt i baksätet. XC90 kan beställas med 13 högtalare.
Baksätespassagerarna har en egen kontrollenhet, placerad i C-stolpen. Där kan de ansluta hörlurar och lyssna på en separat ljudkälla. Det innebär att barnen inte behöver plågas av Mozart på långresan medan föräldrarna slipper Markoolio. Eller tvärtom.
En DVD-spelare med 7-tums wide screen kan monteras i taket och ses av åkande i andra och tredje stolsraden.
Navigationssystemet RTI (tillval) är en viktig del av infotainment-systemet i XC90. Dess bildskärm är också en del i de interaktiva Volvofunktionerna (VI) som bland annat omfattar internet och e-post.
XC90 kommer att lanseras i oktober med priser från 360.000 kronor. Redan i mars börjar dock Volvo-handlarna ta upp förhandsbeställningar.
Fler bilder (klicka på bilden för att se större):