Skärpta EU-krav gör att bilar som är äldre än 10 år måste besiktigas var 12:e månad i stället för var 14:e som nu gäller för att harmonisera besiktingsreglerna inom EU. Fördelen är att svenskar som bor utomlands inte kör sin svenskregistrerade bil till Sverige för att få sin bil besiktigad.
Samtidigt införs mer noggranna kontroller av skadliga partiklar och kväveoxider. Då kan det bli omöjligt att få igenom en dieselgate-bil vid besiktningen eftersom de värden som bilen ska klara är fejkade.
Läs även: 60 år av besiktningsskräck – och den panikartade följden
– Bilarna kommer att ligga mellan 8 och 16 gånger över de godkända värdena. Det finns ingen chans att återställa dem så att de kan fortsätta att köra, säger advokaten Theis Klauberg, som framgångsrikt drivit en grupptalan mot biltillverkarna ända till Högsta domstolen i Tyskland, till Carup.
De drabbade bilägarna fick 5 till 10 procent av köpesumman i ersättning.
Läs även: EU: Hårdare besiktning för äldre bilar – nya tester av elbilar