Hoppa till innehåll

Dieselkris hotar – Kina har infört ransonering

Kina har brist på diesel och har infört ransonering. Det kan förvärra den globala transportkrisen och leda till uteblivna leveranser av bilar och varor.

På många bensintationer i Kina får lastbilar bara tanka 100 liter diesel åt gången, vilket är omkring en tiondel av tankens kapacitet. På andra stationer måste man betala en rejäl extra avgift för att tanka fullt och på en del håll finns det ingen diesel alls.

Enligt analytiker som brittiska BBC varit i kontakt med kommer Kinas ransonering av diesel sannolikt leda till att den globala transportkrisen förvärras.

– Den nuvarande dieselbristen verkar påverka långdistanstransportföretag som transporterar varor avsedda för marknader utanför Kina, säger Mattie Bekink, kinachef vid Economist Intelligence Unit, till BBC.

Dieselkris hotar – Kina har infört ransonering

I dag finns det inte containrar så att det räcker för alla transporter över haven. Det har gjort att priset för att skicka varor med båt stigit. Nu börjar det även bli problem med leveranserna med lastbil till hamnarna på grund av dieselkrisen.

Det råder brist på kol och naturgas i Kina och därför har förbränningen av olja stigit, något som drivit upp priserna på olja, diesel och bensin. Till detta kommer en alltmer begränsad tillgång till drivmedel.

Dessutom satte landets stadsplanerare idag ett tak på kolpriset för att råda bot på den större energikrisen i landet, rapporterar Reuters. Strömavbrott och produktionsstopp i Kina hotar just nu tillgången på magnesium i världen, ett avgörande ämne som biltillverkarna inte kan vara utan.

Dieselkris hotar – Kina har infört ransonering

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.