Hoppa till innehåll

Dieselpartiklar orsakar dödlig lungcancer

En ny rapport från Nederländerna visa att dieselpartiklar är farligare än man tidigare trott, speciellt för de som utsätts för dieselavgaser i jobbet. Forskarna tror att cirka sex procent av de som dör i lungcancer fått sin sjukdom via dieselpartiklar. Ett oroande faktum för framtida forskning är att moderna, direktinsprutade bensinmotorer sprider ut tio gånger mer partiklar än dieselmotorerna.

Dieselpartiklar orsakar dödlig lungcancer
Att avgaser inte är direkt nyttiga har vi förstått förut. Men den nya undersökningen från Utrecht visar att partiklar från direktinsprutade motorer kan vara farligare än man tidigare trott.

I en ny undersökning som publicerades i slutet av november visar forskare vid Utrecht-universitetet i Nederländerna att dieselavgaser förmodligen är farligare än vad man tidigare trott. Att dieselpartiklar är hälsofarliga har varit känt länge och för ett drygt år sedan slog WHO, Förenta Nationernas ”World Helth Organization”, fast att dieselavgaser är cancerogena – de kan alltså framkalla eller påskynda cancersjukdomar.

Undersökningen från Nederländerna omfattar olika grupper i USA och Storbritannien där man jämfört med andra undersökningar. Risken för cancer står i proportion till hur stor exponeringen varit för dieselavgaserna. Äldre lastbilschaufförer är en yrkesgrupp som varit utsatta för förhöjda värden av dieselpartiklar men framför allt pekar forskarna ut gruvarbetare som en riskgrupp (partikelmängden i en gruva kan vara mycket högre än i vanlig trafik, ovan jord).

Forskarnas uppskattning är att en livslång exponering av partiklar från dieselavgaser kan vara orsaken till sex procent av dödsfallen i lungcancer. Det skulle i så fall innebära att dieselpartiklar ligger i närheten av riskerna för passiv rökning, det vill säga när någon vistas i en miljö där andra personer röker tobak.

Dieselpartiklar orsakar dödlig lungcancer
Med partikelfilter har moderna dieselmotorer blivit renare men ännu så länge finns inte motsvarande krav på direktinsprutade bensinmotorer. Dags att tänka om, EU?

En positiv faktor i sammanhanget är att moderna dieselmotorer har en mycket välkontrollerad förbränning och uppfyller stränga krav på avgasrening. Dagens dieselmotorer är på det viset betydligt renare än äldre modeller. Det som däremot oroar forskarna är att även moderna bensinmotorer har direktinsprutning – precis som dieselmotorer alltid haft – vilket leder till en totalt sett mycket högre andel mängd avgaspartiklar.

Tyska TÜV Nord visade i en undersökning nyligen att direktinsprutade bensinmotorer kan ge ifrån sig tio gånger fler partiklar än moderna dieselmotorer med partikelfilter (på personbilar sedan 2004. Jämfört med äldre typer av bensininsprutning kan de nya, direktinsprutade bensinmotorerna avge upp till 1.000 gånger fler partiklar enligt TÜV Nord. De uppgifterna är dock omstridda och andra forskare menar att de nya EU6-motorerna är bättre när det gäller partikelutsläpp, jämfört med de EU5-motorer som fasas ut nu. Det finns relativt lite forskning på området.

Hittills har debatten i Sverige mest handlat om de så kallade ”PM10-partiklarna” och huruvida dubbdäcken är skyldiga till de höga partikelmängder som kan förekomma vissa vinterdagar i storstäderna. De partiklar som kommer från direktinsprutade motorer är mindre (PM2,5 och PM1) vilket gjort att de inte blivit uppmätta på samma sätt de mera lättupptäckta PM10-partiklarna.

Helt nyligen kom det en internationell rapport om luftföroreningar i tretton europiska länder, publicerad i den ansedda medicintidskriften ”The Lancet”. I studien medverkade forskare från Karolinska Institutet i Solna och man fann att även små ökningar av mängden mindre luftpartiklar, PM2,5, kan ge en ökad dödlighet. En ökning med fem mikrogram per kubikmeter luft i årsmedelvärde ökar dödligheten med sju procent och det vid nivåer under EU:s gränsvärde för luftkvalitet.

Professor Göran Pershagen vid Institutet för Miljömedicin, Karolinska Institutet, var samordnare för projektet där 23.000 deltagare i Stockholm ingick. Han påpekar att halterna av PM2,5 i Stockholm var låga jämfört med flera av de andra städerna som ingick i studien och värdena understeg EU:s riktmärken.

Dieselpartiklar orsakar dödlig lungcancer
Debatten kring hälsofarliga partiklar i stadsmiljö har hittills handlat om dubbdäck. Men mindre partiklar från direktinsprutade motorer kan vara ett större hälsoproblem än man tidigare trott.

Jakten på låga koldioxidutsläpp har lett till att i stort sett alla nya bensinmotorer som utvecklats de senaste åren har turbomatning och direktinsprutning. I takt med att fordonsflottan byts ut blir det allt fler direktinsprutade bensinmotorer på marknaden och därmed också en större mängd partiklar i luften.

Några lagkrav på partikelfilter även på bensinmotorer finns inte, trots att det är en relativt billig komponent (cirka 500 kronor vid inköp till bilindustrin).

De nederländska forskarnas rapport behandlar av naturliga skäl det som går att mäta bakåt i tiden men deras rön om dödlighet i lungcancer kan alltså vara toppen på ett isberg. De stora, framtida hälsoriskerna kan skapas av alla direktinsprutade bensinmotorer där man ännu så länge inte har krav på partikelfilter. Vad tycker ni läsare – borde bensinmotorer också ha partikelfilter?

 

Källor:

Division of Environmental Epidemiology, Institute for Risk Assessment Sciences, Utrecht University: ”Exposure-Response Estimates for Diesel Engine Exhaust and Lung Cancer Mortality Based on Data from Three Occupational Cohorts

The New York Times: ”W.H.O. Declares Diesel Fumes Cause Lung Cancer

Transport & Environment, rapport november 2013: ”Particle emissons from petrol cars

Karolinska Institutet: ”Luftföroreningar dödar långt under EU:s gränsvärden för luftkvalitet”

The Lancet:Effects of long-term exposure to air pollution on natural-cause mortality: an analysis of 22 European cohorts within the multicentre ESCAPE project

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.