Geofencing innebär att bilens toppfart tillfäligt begränsas inom vissa geografiska området med hjälp av gps-teknik. Tekniken gör det billigare för väghållaren att tillfälligt begränsa den tillåtna hastigheten och kräver ingen hastighetsövervakning.
Den här tekniken införs nu på prov för timmerbilar på fyra utvalda orter längs landsvägar i Jämtland och Västernorrland.
– Prioriterade sträckor är områden där barn och äldre använder landsvägen som byväg till skola, skolbuss eller som promenadstråk. Med enkla medel kan trafiksäkerhet och trygghet ökas, säger Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket.
Projektet är en del i Trafikverkets satsning på framtida digitala lösningar. Nyttan är inte bara ekonomisk, den lägre genomsnittshastigheten gynnar även trafiksäkerhet och miljö. I testet utvärderas bland annat hur tekniken fungerar och upplevs av chaufförerna.
Vägsträckor med geofence
Hällesjö (Bräcke kommun, Jämtlands län)
Geofencing-zonen är 2,2 km lång
Hastighetsgräns: 50 km/h
Rissna (Bräcke kommun, Jämtlands län)
Geofencing-zonen är 500 m lång
Hastighetsgräns: 50 km/h
Laggarberg (Timrå kommun, Västernorrlands län)
Geofencing-zonen är 1,4 km lång
Hastighetsgräns: 50 km/h, och 30 km/h på vardagar mellan 6–18 förbi skolan
Timrå, Järnvägsgatan (Timrå kommun, Västernorrlands län)
Geofencing-zonen är 750m lång
Hastighetsgräns: 30 km/h