Inom några år blir körkorten digitala. Enligt Transportstyrelsen ska Sverige införa ett EU-gemensamt digitalt körkort senast år 2030 – en av flera förändringar i EU:s nya körkortsdirektiv.
Direktivet är en omfattande uppdatering av EU:s körkortsregler och berör allt från åldersgränser till tyngre fordon, nya behörigheter och hälsokrav.
Målet är att öka trafiksäkerheten, underlätta rörligheten inom unionen och göra reglerna mer framtidssäkra.
– Det dröjer flera år innan reglerna börjar gälla och nu påbörjas arbetet med att ta ställning till hur direktivet ska implementeras i Sverige, säger Pär-Ola Skarviken, utredare på Transportstyrelsen.
Det digitala körkortet blir ett elektroniskt intyg som kan sparas i mobilens digitala plånbok. Samtidigt ska fysiska plastkort fortfarande gå att beställa.
Läs också: Så här smart och smidigt blir ditt digitala körkort
Nya regler för unga förare och tyngre bilar
EU vill också locka fler unga att börja köra tidigt – men på ett säkert sätt.
En ny körkortsbehörighet, B1, införs för lätta fordon upp till 2 500 kilo och maxhastighet 45 km/h. Den gäller från 16 års ålder (eller 15 i vissa länder) och upphör vid 21 års ålder.
Dessutom införs beledsagad körning, där unga får ta körkort vid 17 års ålder men bara får köra tillsammans med en erfaren förare tills de fyller 18.
Samtidigt ska förare med vanligt B-körkort som haft det i minst två år få köra tyngre fordon upp till 4 250 kilo – så länge de drivs med alternativa bränslen.
Med släp kan totalvikten bli upp till 5 000 kilo efter särskild utbildning eller prov.
Läs också: Nya körkortsregler: 5 ton med B-kort och EU-jakt på fartsyndare
Hälsokrav och automatkörkort – fler förändringar på gång
Det nya direktivet kräver läkarintyg vid förnyelse av körkort för buss och lastbil oavsett ålder. I dag gäller det bara för förare över 45 år.
För bilförare blir det också lättare att bli av med automatvillkoret.
Den som tagit körkort på automatväxlad bil kan i framtiden få köra manuellt efter en särskild utbildning, utan nytt körprov – om Sverige väljer att införa det alternativet.
Dessutom införs ett gemensamt EU-register där länder ska informera varandra när ett körkort dras in i minst tre månader, till exempel vid rattfylleri eller allvarliga trafikbrott.
Det fjärde körkortsdirektivet ska öka trafiksäkerheten, stärka den fria rörligheten och göra reglerna mer hållbara och digitala.
I Sverige leds lagändringsarbetet av Regeringskansliet, medan Transportstyrelsen ansvarar för att anpassa it-system och handläggning.
Läs också: Ny regel: Enklare för personer med ADHD och autism att ta körkort