Hoppa till innehåll
Recharge

E-bränslen ingen lösning – räcker bara till 2 procent av bilarna

Syntetiska bränslen är inget fungerande alternativ, visar uppgifter från oljebolagen.

Flera biltillverkare hoppas på att komma runt EU:s totalförbud mot nya förbränningsmotorer 2035 genom att hänvisa till syntetiska bränslen, så kallade e-bränslen. Men den brasklappen håller inte.

En sammanställning som den gröna tankesmedjan Transport & Environment gjort av uppgifter från oljebolagen visar att E-bränslen bara skulle räcka till två procent av avgasbilarna.

– Det är en trojansk häst för oljebolag och motortillverkare för att fördröja övergången till nollutsläppstekniker, säger T&E.

De menar att e-bränslena i stället borde reserveras för flyg och fartyg som inte kan använda batterier.

Tester av e-bränsle visar att det ger färre partiklar i avgaserna, men lika höga halter av hälsofarliga kväveoxider.

E-bränslen förväntas vara dyrare än konventionella drivmedel inom överskådlig tid.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.