Hoppa till innehåll

Efter ”The Epic Split” – ny reklamklassiker från Volvo Trucks?

För sex år sedan slog Volvo Trucks världen med häpnad när man, för att demonstrera stabiliteten i systemet ”Dynamic Steering”, anlitade den legendariske actionfilmsskådisen Jean Claude Van Damme för att gå ner i split mellan två Volvolastbilar i rörelse. Reklamfilmen blev en stor sensation och har i skrivande stund drygt 96,6 miljoner visningar på Youtube. […]

För sex år sedan slog Volvo Trucks världen med häpnad när man, för att demonstrera stabiliteten i systemet ”Dynamic Steering”, anlitade den legendariske actionfilmsskådisen Jean Claude Van Damme för att gå ner i split mellan två Volvolastbilar i rörelse.

Reklamfilmen blev en stor sensation och har i skrivande stund drygt 96,6 miljoner visningar på Youtube.

Nu har Volvo Trucks återigen gnuggat geniknölarna. Nu i dagarna lanserar man nämligen fyra nya lastbilsmodeller Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM och Volvo FMX. Volvo Trucks tyckte då att det var en kanonidé att stapla dessa modeller på varandra och skapa ett lastbilstorn som är 15 meter högt och 58 ton tungt. Och inte nog med det – Volvo Trucks (enligt utsago höjdrädda) vd Roger Alm fick ställa sig på toppen av det rullande tornet. 

– Jag är van vid att ha överblick i mitt jobb, men inspelningen av lastbilstornet var definitivt inte en vanlig dag på jobbet. Det är dessutom ingen överdrift att säga att jag inte älskar höga höjder, säger Roger Alm.

Se både den färdiga reklamen, och bakom kulisserna-filmen om hur inspelningen gick till här under.

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.