Mars var en trög månad för bilmarknaden i Sverige. Det registrerades 28 710 nya personbilar, vilket är en minskning med hela 40 procent jämfört med samma månad förra året. Under årets första tre månader minskade personbilsregistreringarna med drygt 23 procent. Det visar statistik från branschorganisationen Bil Sweden, som i dag bytte namn till Mobility Sweden.
Enligt Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden, finns det flera orsaker till den kraftiga nedgången.
– Det förklaras till stor del av rekordregistreringar i fjol inför förändringarna i Bonus-malussystemet som trädde i kraft den 1 april, säger han.
Kan inte bygga bilar snabbt nog
Bilindustrin har också stora problem med störningar i leveranskedjorna, vilket innebär att efterfrågan på nya bilar är större än tillgången. Chipbristen är fortfarande inte över, och Rysslands invasion av Ukraina i februari har inneburit en rad nya problem.
– Ett stort antal fabriker i Ryssland och Ukraina har stoppat produktionen samtidigt som den reducerats i övriga Europa eller helt stoppas när vissa komponenter saknas. Kombinationen av produktionsstörningar, höjda energipriser, höjda kostnader för insatsvaror och transporter, svag krona och den allmänna oron får konsekvenser på den svenska fordonsmarknaden, säger Mattias Bergman.
Allt fler köper elbilar
Trots den allmänna nedgången fortsätter elbilarna öka explosionsartat. Av de nya bilar som registrerades i mars var 56 procent laddbara och 32 procent var rena elbilar, vilket innebär att elbilar nu har gått om laddhybrider. Det innebär också att antalet nya elbilar har ökat med 250 procent jämfört med mars i fjol. Laddhybriderna har samtidigt minskat med 54 procent.
– Elbilarnas kraftiga ökning förklaras delvis del av låga registreringar i fjol, då många inväntade elbilarnas bonushöjning den 1 april, men även av de höga drivmedelspriserna senaste tiden, säger Mattias Bergman.
Det är framför allt privatkunder som har köpt fler elbilar, mycket på grund av att det nu finns fler billiga alternativ på marknaden. Samtidigt har förändrade förmånsregler för laddhybrider inneburit en dämpning av laddbara bilar hos företagskunderna.
Kia i topp
Tack vare den starka tillväxten av laddbara bilar har det genomsnittliga koldioxidutsläppet för nya bilar minskat med en tredjedel under det första kvartalet, och ligger nu på 91,3 gram per kilometer enligt den äldre NEDC-normen som fortfarande används för mätningen.
De mest sålda bilarna under första kvartalet var Volvo XC40, Kia Niro och Volvo XC60. Bland elbilarna låg Kia Niro i topp, följd av VW ID.4, Tesla Model Y och Polestar 2.