Det tar lång tid att fasa ut alla avgasbilar. Därför kan vi inte bara förlita oss på elbilsomställningen för att få bukt med utsläppen i städerna, menar trafikforskaren Till Koglin, docent vid Lunds universitet.
– Ju mer vi underlättar för biltrafiken desto mer kommer folk att använda bilen. Vi har byggt det här systemet och vi måste bygga om, säger Till Koglin till SVT.
Rent konkret måste fler städer införa trängselskatt och miljözoner. Det får inte byggas fler shoppingcentra för bilburna och antalet parkeringsplatser måste begränsas. Att sänka farten i städerna till 20 km/h skulle inte bara få färre att ta bilen, det blir också billigare.
– Då slipper vi bygga separat infrastruktur för cyklisterna och vi kan blanda olika trafikslag.
Trafikforskaren Till Koglin påpekar att fler länder i Europa redan ligger långt före Sverige när det gäller att begränsa bilismen. Han framhäver att hamnstaden Gent i Belgien är i det närmaste bilfri och att man i Paris får köra max 30 km/h i de centrala delarna av staden.
– Paradgatan Champs-Élysées är numer bilfri. Vem hade trott det för några år sedan?