Professor Marco Dozza på Chalmers i Göteborg menar att tidigare studier har jämfört äpplen med päron. De har klumpat ihop elcyklar med vanliga cyklar, och inte tagit hänsyn till var, hur och i vilken omfattning fordonen används.
– När vi räknade på samma reslängd visade det sig att elcyklister var åtta gånger mer benägna att råka ut för en olycka än elsparkcyklister. Det är ett resultat som överraskade oss, säger Marco Dozza.
Läs även: Körde elsparkcykel fulla – förlorade körkorten
GPS-data ger rättvisare jämförelse
Forskarna vid Chalmers analyserade 721 olyckor använde bland annat GPS-data för att kunna jämföra körsträckor i samma miljö. Uthyrda elcyklar och elsparkcyklar i sju olika europeiska tillverkare ingick i studien, bland andra Gävle.
– Beslutsfattare kan behöva tänka om kring stadsplaneringen. Detta kan också påverka konsumenternas beslut, om de hyr elcykel i stället för elsparkcykel för att de tror att det är säkrare.
Läs även: Nu gäller tuffare regler för elsparkcyklar – har du koll?