Hoppa till innehåll
Recharge

Eldriven bärplansbåt gör succé – fullsatta turer från start

Sedan premiärturen i slutet på oktober har den eldrivna bärplansbåten som trafikerarar linjen 89 mellan Stockholm city och Ekerö varit fullsatt.

John Sempill

Bärplansbåten Nova har nu varit i trafik i en månad och hunnit med 71 nästan helt fullsatta turer. Så pass att väktare har fått bistå med hjälp för att organisera köerna som uppstått. 

Blidösundbolaget är driftansvariga för Nova och kommenterar projektet, som har överträffat deras förväntningar. 

”Inte bara resenärer har stått i kö för en chans att få åka med. Det mediala intresset har varit på en aldrig tidigare upplevd nivå med reportage i såväl europeisk som amerikansk press”, skriver Blidösundbladet. 

– Det är väldigt spännande att få vara med i detta försöksprojekt, berättar Anna Jidberg, vd på Blidösundsbolaget.

– Det är också ett modigt och klokt sätt av Trafikförvaltningen att nyttja ett befintligt kontrakt för att testa en ny typ av trafik. Vi lär oss otroligt mycket tillsammans med våra samarbetspartners, Candela och Trafikförvaltningen, och det råder stor respekt mellan parterna inför varandras olika kompetenser. 

Turen tar cirka 35 minuter och marschfarten är 25 knop. Försöksprojektet pågår fram till och med sommaren 2025 och kommer därefter att utvärderas. 

Läs även:

Elektriska utombordare från Mercury Marine

Eldriven bärplansbåt förstärker lokaltrafiken

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.