Juryn består av 24 lastbilsjournalister med ordförande Gianenrico Griffini i spetsen. Vinnare blev den eldrivna lastbilen Mercedes-Benz eActross 600.
– Mercedes-Benz Lastbilar har från grunden designat eActros 600 som en elektrisk lastbil, sammanfattar Gianenrico Griffini under prisutdelningen på IAA-mässan i Hannover.
– Resultatet är en toppmodern batterielektrisk lastbil som är skickligt anpassat för en rad olika fjärrtransporttillämpningar.
Så utses vinnaren
Utmärkelsen går till en lastbil som har lanserats under de senaste tolv månaderna och bedöms utifrån teknisk innovation, komfort, säkerhet, körbarhet, energieffektivitet, miljöavtryck och total ägandekostnad.
– Vi är stolta och glada över att juryn har valt vår eActros 600 som ”International Truck of the Year 2025”, kommenterar Karin Rådström, blivande vd för Daimler Truck, enligt ett pressmeddelande.
– Nästan alla jurymedlemmar har redan provkört eActros 600 på vägar runt om i Europa – så de fick möjlighet att personligen uppleva lastbilens prestanda. Idag är en stolt dag för de team som har arbetat så hårt de senaste åren för att göra denna lastbil till en marknadsledare.

Punkter i urval där Mercedes-Benz eActross 600 imponerade på juryn var kring aerodynamiken runt den nya ProCabin-hytten samt den vibrationsfria arbetsmiljön tack vare den elektriska drivlinan.
Mercedes-Benz eActross 600 erbjuder en räckvidd upp till 50 mil med ett 600 kWh-batteri, med en totalvikt upp till 40 ton.
Årets lastbil har utsetts – den är eldriven