Hoppa till innehåll
Recharge

Eldrivna lastbilen Volta Zero testas i Örebro av Bring

Logistikföretaget Bring ska under oktober testa ellastbilen Volta Zero, ett pilottest som pågår i två veckors tid.

John Sempill

I bästa McLaren F1-stil sitter föraren i mitten, och dessutom lägre än brukligt i en lastbil. Förarpositionen ska öka säkerheten för både förare och övriga trafikanter. 

Att det finns en förardörr på bägge sidor underlättar även på- och avstigning – beroende på vilken sida som är säkrast. 

– Att minska utsläppen är en av våra högsta prioriteringar, och det här testet ger oss en chans att testa en ny typ av lastbil och utvärdera hur Volta Zero presterar i vår dagliga verksamhet, säger Lars Furunäs, regionchef på Bring.

Med en räckvidd på upp till 20 mil och en lastkapacitet på cirka 7,5 ton lämpar sig ellastbilen Volta Zero för stadsdistribution.

– Genom det här testet kan vi få värdefull feedback på hur Volta Zero fungerar i en verklig distributionsmiljö, tillägger Mats Nordin, Business Development Manager, Nordics på Volta Trucks.

Eldriven sopbil från Scania gör succé

PROV: Volta 16T – ellastbil från grunden

Volvo får jättebeställning på eldrivna lastbilar

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.