Att ellastbilarna är ADR-godkända innebär att de är godkända för transporter av farligt gods.
Wibax tog emot sin första ellastbil redan 2022 – en förserie 64-tonnare från Scania.
– Efter en lyckad period med Scanias förseriemodell är vi glada och förväntansfulla att äntligen vara igång, säger Jonas Wiklund, vd Wibax Group, enligt pressmeddelandet.
Läs även: Eldrivna lastbilen Volta Zero testas i Örebro av Bring
Till 2030 har Wibax som mål att elektrifiera hela fordonsflottan. Ytterligare två är på väg under 2025 varav den ena placeras i Finland.
– I Finland blir vi, vad vi vet, först ut med en eldriven ADR-godkänd lastbil. Vi går gärna i bräschen för omställningen inom branschen. Vi vill visa att det här går och att vi alla måste bidra till den framtid vi vill ha.
De tre ellastbilarna utgör 5 procent av företagets fordonsflotta. Det blir onekligen ett gäng till de kommande åren för en fullständig elektrifiering.
Det nämnda tillskottet placeras vid terminalerna i Härnösand och Skutskär.