Volvo har som ambition att ”hjälpa fler att byta till helt elektriska bilar” och 2030 ska alla Volvobilar som säljs vara helelektriska. Idag har man dock bara två eldrivna modeller i programmet: XC40 Recharge P8 och dess coupésuv-version C40 Recharge som båda tingar över 670.000 kronor i grundpris innan klimatbonus.
Båda delar också både plattform och drivlina med Polestar 2, som sedan i april gått att beställa i två billigare versioner med bara en elmotor på 224/231 hk istället för två på totalt 408 hk. Den billigaste, Standard range Single motor, börjar på 489.000 kronor och har då ett mindre batteripaklet på 64 istället för 78 kWh.
Nu gör till slut Volvo likadant och släpper XC40 i ett sådant utförande. Nya Volvo XC40 Recharge (man verkar ha skippat de tidigare alfanumeriska drivlinenamnen) ska börja byggas i höst i Gent i Belgien och går redan nu att beställa här i Sverige – övriga marknader får vänta lite till.
– Vi breddar vår utbud av elektriska modeller med ett attraktivt erbjudande på den svenska marknaden, säger Volvo Car Sveriges vd Jessica Span.
Den nya modellens tekniska specifikation påminner om Polestar 2 Long range Single motor och den har en elmotor på 231 hk som driver framhjulen. Batterikapaciteten är dock mellanstor, 69 kWh, vilket ska ge en WLTP-räckvidd på 40 mil.
Det nya batteripaketet ska gå att snabbladda 10–80% på ”cirka 32 minuter”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Prislappen börjar lägligt nog mitt emellan instegs- och mellanversionen av Polestar 2, 529.000 kronor före klimatbonusen på 70.000 kronor.
Precis som XC40 och C40 Recharge Twin, som Recharge P8 nu kallas, kommer den nya framhjulsdrivna XC40 Recharge att kunna beställas på nätet.
Leasingpriset via Volvos egna alternativ Care by Volvo börjar på 5.690 kronor i månaden med 36 månaders bindningstid. Med 3 månaders uppsägningstid blir månadskostnaden istället 6.590 kronor.
De kontroversiella Recharge-däcken monteras som standard från fabrik och i pressmeddelandet för den nya modellen framhåller Volvo dessas fördelar:
”En enda uppsättning däck som på ett säkert sätt kan hantera väder- och vägförhållanden inom ett bredare intervall än sommar- eller vinterdäck gör att bilägaren slipper krånglet med däckbyten två gånger om året, samtidigt som koldioxidutsläppen minskar jämfört med vinterdäck.”
Samtidigt sa Volvos däckexperter i en intervju med ams tidigare i år att man rekommenderar riktiga vinterdäck om deras bilar ska köras på snö och is.