Räckvidd är inte allt i en elbil, om du frågar Teslas vd Elon Musk. De dryga 65 mil (WLTP) som märkets räckviddskung Tesla Model S Long Range tar sig är ”mer än nästan någon kommer att använda”, skriver Teslachefen på Twitter.
Orden skrevs i en respons till ett Teslafan som antydde att tillverkaren har något som bräcker rivalen Lucid Air med över 500 miles (cirka 80 mil) i räckvidd på gång. Lucid, som grundades av den föredette Teslaingenjören Peter Rawlinson, levererade nyligen sina första kundbilar.
Tesla kunde ha uppgraderat sin långkörare Model S (som hängt med sedan 2012) med ännu längre räckvidd ifjol, förmodligen i samband med det senaste ansiktslyftet, skriver Musk. Men det hade gjort bilen till en ”sämre produkt”, enligt honom.
– 99,9 procent av tiden skulle den bära omkring på onödig batterivikt som skulle försämra acceleration, väghållning och effektivitet, skriver Elon Musk.
We could’ve made a 600 mile Model S 12 months ago, but that would’ve made the product worse imo, as 99.9% of time you’d be carrying unneeded battery mass, which makes acceleration, handling & efficiency worse. Even our 400+ mile range car is more than almost anyone will use.
— Elon Musk (@elonmusk) March 2, 2022
Samtidigt har han själv tidigare lovat 100 mils räckvidd i kommande sportbilen Tesla Roadster, vars lansering nyligen sköts upp igen. Med lite tur släpps bilen, som först visades upp 2017, nästa år.
Från annat håll satsar också Mercedes på att spräcka 100-milsvallen. Nyligen visade man upp konceptet Mercedes Vision EQXX som sägs kunna ta sig över 100 mil ”på riktigt” med hjälp av ett lågt luftmotstånd och tjänstevikt.