– Den största lärdomen från projektet är att elvägar är en väldigt bra idé. Samhällsnyttan kan bli jättestor, säger Per Löfberg projektledare på Elonroad, Lundabolaget som står bakom tekniken till DN.
Under 2020 anlades en elväg längs Getingevägen i Lund som trafikeras av många bilar. En elskena monterades ovanpå vägytan. Året efter frästes elskenan ner i asfalten.
Syftet med elvägsbygget var att Trafikverket skulle utvärdera olika sorters elvägar. Ett alternativ är att ha luftledningar.
Den stora vinsten med elvägar är att man kan minska batteristorleken på fordonen. En kilometer elväg gör det möjligt att köra vidare tre kilometer på el. Med ett väl utbyggt elvägsnät på cirka 300 mil blir räckvidden i det närmaste obegränsad.
– En av fördelarna med elvägar är att man kan minska batteristorlekarna i fordon ganska radikalt, med mellan 50 och 80 procent beroende på omständigheter. För att få ut hela potentialen av en sådan här stor infrastruktursatsning bör den självklart kunna utnyttjas av alla sorters fordon – både tunga lastbilar och personbilar, säger Per Löfberg till DN.
Den lundensiska elvägen har även kompletterats med 40 meter lång elskena i Kramfors för att testa hur tekniken fungerar i vinterväglag. Nu står Frankrike på tur.
– Frankrike ska utvärdera vår teknik och ytterligare en. Om allt går vägen kan Elonroads vägar potentiellt finnas i hela Frankrike framöver, säger Per Löfberg.