Den lilla reklamfirman Plint Marketing från Trollhättan med fyra anställda fick uppdraget att dokumentera Emilyprojektet. Vi har talat med byrå-vd Peter Wahlström om hur han upplevde projektet – om Corona, Saabanda, motgångar, hopp och självklart om bilen Nevs Emily GT.
Här kan du läsa vår provkörning av Nevs Emily GT!
(OBS! Det kan vara svårt att se alla bilder i denna artikel om man har en annonsblockerare aktiverad)
Vad var det mest fantastiska med uppdraget att få dokumentera Emily?
– Det var en fantastisk känsla, och det kändes som att också vi fick vi kniven mot strupen, nu måste det levereras. Vi tänkte: ’Oavsett om vi jobbar dubbelt så mycket som vi får betalat för ska vi leverera’.
– Det har mycket att göra med känslan i Trollhättan och Saabandan. Även om Nevs inte är Saab, så är det något speciellt, och Nevs tog över Saabs lokaler, många anställda, känslan, själen. Alla som bor i det här området har en relation till Saab.

Hur fick du uppdraget?
– Corona hade precis slagit till och det såg mörkt ut för oss på reklambyrån Plint. Då hörde man av sig från Nevs. Man ville ha några som skulle kunna vara flexibla och inte vara så noggranna med att ta semester. För oss var det en ekonomisk räddning och väldigt kul. Vi skulle följa hela projektet från ritbordet till färdig bil.
Varför fick just ni det här uppdraget?
– Det var flera stora reklambyråer som lämnade in förslag på vad de ville göra, men vi fick uppdraget trots att vi är så små, eller kanske just därför? Vi är lokala, har de jobbat med Saab och Nevs tidigare och har en egen stil. Nevs har alltid främjat lokala företag. Man ville försöka bygga bilen med leverantörer inom tio mils radie. Mycket har tillverkats lokalt.

Hur mycket material har ni gjort?
– Vi var på Nevs från och till hela tiden under projektet, det blev många dagar, heldagar i sträck. Vi har fotograferat lika mycket som vi har filmat. Varje steg var viktigt att dokumentera. När det skulle svetsas, målas, när en dörr skulle lyftas på, skulle det dokumenteras …
– Vi var flexibla och fick rycka in hela tiden. Vi blev en i gänget, var alltid välkomna att komma förbi. Alla ville lyfta fram det bästa av sig själva och från Nevs. Det här är ett av de mest positiva projekt jag varit med om, under en så otrolig tidspress. Allt engagemang. Alla visste vad de skulle göra, man jobbade dygnet runt och ställde upp. Det var väldigt speciellt, nästan lite familjeaktigt.

Vad var uppdraget, hur skulle materialet användas?
– Nevs hade fått uppdraget av Evergrande att skapa en bil på tio månader. Vår uppgift var att dokumentera allt eftersom de inte kunde åka fram och tillbaka från Kina hela tiden. Vi skulle mata på med film och bild, för att de skulle vara med i projektet.
– Vi gjorde dokumentära filmer för att visa hur långt man kommit i processen. Men ett av målen var att få en slutprodukt som skulle visa hela projektet.

Trodde du att Emily skulle bli verklighet?
– Väldigt bra fråga. Vi hoppades verkligen det. När man såg hur detaljerat allt gjordes, fick man den känslan. Jag har ett förflutet som konstruktör på Saab, så jag visste hur allt skulle gå till. Allt gjordes extremt väl genomtänkt och välproducerat. Man fuskade inte på en enda detalj, allt gjordes för att det skulle bli en seriebil.
– När man normalt bygger en prototyp är det inte alls på samma nivå som med Emily, man använder buntband och silvertejp för att testa funktion. Men allt är på riktigt, som ventilation under bilen till svetsar, allt är i serieproduktionskvalitet.

Vad tycker du om Emily?
– Jag har aldrig varit maken om en bil med så bra egenskaper, den är helt fantastisk att köra! Att den är så bra gjorde att hoppet att den skulle serieproduceras var väldigt stort. Det kändes högst rimligt. Alla pratade så, ’Det här är så bra att det måste bli verklighet’. Det var rimligt. Att kunna bygga tio stycken bilar på den här nivån måste vara världsunikt. Om inte det här blir verklighet, vad blir då verklighet?

När förstod du att det var problem med Nevs ekonomi?
– Det var när vi kommit halvvägs in i projektet, vi som alla andra leverantörer fick svårt att få betalt. Men vi har fått betalt för allt.

Hur påverkades känslan när alla förstod att det var ekonomiska problem för Evergrande?
– Det blev lite avslaget för oss, med tanke på Corona, samtidigt som vi ville göra klart allt.
– Det var ett viktigt projekt för oss. Men när Evergrande brakade ihop ekonomiskt så stoppades allt och vi fick inte visa upp vårt material. Bilen blev hemlig. När det inte blev en lansering kunde ingen utanför Nevs se bilen.
– Men vi märkte faktiskt ingen skillnad på humöret eller kämpaglöden från de som jobbade hos Nevs. Det var fantastiskt. Och vi jobbade på som ingenting, vi ville inte vara sämre. Det var viktigt för vår portfolio, ett viktigt projekt för att kunna visa upp vad vi kan. Det var lite av samma drivkrafter för oss som för Nevs.


Hur känns det nu när allt är officiellt?
– Nu är det helt otroligt kul. Vi hade nästan ge upp hoppet att få visa upp allt men anledningen till att vi får göra det är tråkig, att Nevs är satt på paus.
– Men vi är väldigt stolta och glada att vi har varit en del av projektet, att få vara en del av det och sätta Trollhättan på kartan. Nu ser vi fram emot fortsättningen och att det här kan ge något.








