Dacia Sandero är Europas mest sålda bil tack vare ett lågt pris. Genom att återuppliva varumärket Yugo ser Stellantis en möjlighet att få en del av Dacia/Renaults kaka.
Professor Aleksandar Bjelic har utvecklat en motsvarande bil med Balkan som tänkt huvudmarknad. Han kallar den ”New Yogo” och modellen är direkt inspirerad av Yugo.
1953 grundades bilmärket Zastava i Jugoslavien. Med åren fick bilarna det enklare namnet Yugo. Bästsäljarna blev kända som Yugo Skala 55 och Yugo Koral 45 men såldes även under en lång rad andra namn när de exporterades till västländer som små och billiga alternativ.
Läs även: Dacia Bigster äntrar scenen under 300 000 kr

Yogo Koral 45 har fått stå modell när Aleksandar Bjelic mejslat fram en modern Yugo som han kallar ”New Yugo”.
Grundmodellen har en liten bensinmotor på 80 hästkrafter och ska kosta under 200 000 kronor.
– Den är inte tänkt som en retrobil, utan snarare att återuppliva idén om den prisvärda småbilen, säger Aleksandar Bjelic till tyska T-Online.
Automatlåda blir tillval och det finns även en sportversion med 130 hästar.
Läs även: Dacia Sandero görs om till elbil – Billigaste elbilen i Sverige?
Finns ritningar på elbil
– Vi har även ritningar för en elektrisk version, men det är glest mellan laddstolparna på Balkan, säger Bjelic.
Hans plan är att presentera en körbar prototyp 2027. Enligt tyska medier har Stellantis visat intresse för att tillverka billiga Yugo för att konkurrera med Dacia.
Hur dålig ur-Yugo verkligen är kan du se i den här videon: