Hoppa till innehåll

Engelska Marcos slänger in handduken

Den brittiska sportbilstillverkaren Marcos Engineering har beslutat sig för lägga ner sin verksamhet. Produktionen upphör och tillgångarna ska säljas ut. Marcos startade sin tillverkning 1959 och är ytterligare en av en lång rad engelska bilmärken som lagts ner. ”Another One Bites the Dust” som Queen sjöng. Marcos slänger in handduken och blir ännu en av […]

Den brittiska sportbilstillverkaren Marcos Engineering har beslutat sig för lägga ner sin verksamhet. Produktionen upphör och tillgångarna ska säljas ut. Marcos startade sin tillverkning 1959 och är ytterligare en av en lång rad engelska bilmärken som lagts ner.

Engelska Marcos slänger in handduken

”Another One Bites the Dust” som Queen sjöng. Marcos slänger in handduken och blir ännu en av de många brittiska sportbilstillvrekarna som bara återfinns i historieböckerna.

Brittiska Marcos Engineering har hängt på repen ända sedan år 2000 då företaget togs över av en förvaltare. Det drevs vidare av kanadensiska entreprenören Tony Stelliga från 2002 men nu har man beslutat sig för att definitivt upphöra.
De två senaste modellerna som utvecklades under Stelligas regi var TSO och TSO GTC, som drevs av en Corvette-motor och hade ett chassi som Prodrive utvecklat och byggt. Modellerna fick blandad kritik och blev inte det lyft för företaget som man hoppats på.
– Trots de extraordinära insatser som anställda och leverantörer gjort så kunde vi helt enkelt inte uppnå en acceptabel vinstnivå, sa entreprenören Tony Stelliga i ett uttalande. Vi kunde inte skära ner kostnaderna ytterligare och det gick inte att få fram mer riskkapital för att kunna fortsätta verksamheten.
– Men jag är mycket tacksam för det hårda arbete som lagts ner i försöket att återställa ett av de finaste sportbilsmärkena i Storbritannien.
Marcos startades 1959 av Frank Costin och Jem March. Namnet kom genom att kombinera de inledande bokstäverna i efternamnen, MArsh och COStin. Frank Costin hade bland annat medverkat i tillverkningen av de lätta och snabba Mosquito bombplanen under andra världskriget och de första bilarna hade en liknande teknik med laminerat trä som stomme. I början på 60-talet fanns en modell, GT, som använde Volvos fyrcylindriga 1,8-liters motor med överväxel och DeDion-bakaxel.
Under 1970 fick företaget så allvarliga problem att tillverkningen upphörde men Jem Marsh köpte tillbaka namnrättigheterna och fortsatte produktionen från 1981 och fram till 2000, då Tony Stelliga tog över.
Också engelska TVR har brottats med mångåriga problem och just nu ser framtiden ännu mera oviss ut. Ryska ägaren Nikolai Smolenski hade för avsikt att sälja TVR till amerikanska investerare, men affären blev inte genomförd. Produktionen ska flyttas utanför England men vart vet man ännu inte.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.