I dag blandas 10 procent etanol i bensinen, så kallad E10. I flera länder, bland annat Indien, har E20-bensin med 20 procent etanol ersatt E10. Det finns också möjlighet att köpa E30-bensin i en del länder.
Läs även: Så enkelt gör du din egen etanol!
Minskad oljeimport – gynnar bönder
Enligt den indiska staten minskar E20 landets oljeimport med 5 miljarder US-dollar per år. De inhemska böndernas intäkter från sockerproduktion ökar samtidigt med 4,6 miljarder dollar, uppger Reuters.
En annan fördel med E20 är minskade utsläpp av koldioxid.
2014 började Indien att blanda in etanol i bensin och enligt uppgifter från BBC har det sänkt utsläppen av koldioxid med 69,8 miljoner ton.
Läs även: ”E85-fusket” stoppas – billigare att ha husbil
Äldre bilar kan få problem att starta
Men det finns också nackdelar med E20-bensin.
Moderna bilar är gjorda för att gå på etanolinblandad bensin, men de kan drabbas av högre bränsleförbrukning.
Äldre bilar kan drabbas av flera problem. Det vanligaste är problem att starta och att det blir beläggning i förgasaren. Det finns dock en del äldre bilar som fungerar hur bra som helst med etanol i tanken, till exempel gamla Saabar.
Etanol är hygroskopiskt, vilket innebär att det drar till sig vatten, något som kan orsaka korrosion i bränsleledningar och tankar.
Om det uppstår en fasseparation mellan vatten och etanol bildas ett frätande skikt som kan angripa gummikomponenter som tätningar och slangar.
Läs även: Lista: Så minskar du dina utsläpp – utan elbil
Tillägg: I dagsläget tillåter inte den svenska lagstiftningen mer än 10 procent etanol i bensin för att bränslet ska få säljas som bensin.
En lösningen är att blanda i något annat än etanol, så som ETBE, syntetisk bensin motsvarande HVO, för att uppnå standarden för motorbensin klass 1. Bränslet skulle dock fortfarande märkas E10.
Alternativt måste lagen ändras först.