Hoppa till innehåll

Snart dubblas mängden etanol i bensinen – problem för äldre bilar

EU:s ordförande vill införa E20-bensin så fort som möjligt. Det kan dock skapa flera problem för äldre bilar.

I dag blandas 10 procent etanol i bensinen, så kallad E10. I flera länder, bland annat Indien, har E20-bensin med 20 procent etanol ersatt E10. Det finns också möjlighet att köpa E30-bensin i en del länder.

Minskad oljeimport – gynnar bönder

Enligt den indiska staten minskar E20 landets oljeimport med 5 miljarder US-dollar per år. De inhemska böndernas intäkter från sockerproduktion ökar samtidigt med 4,6 miljarder dollar, uppger Reuters.

En annan fördel med E20 är minskade utsläpp av koldioxid.

2014 började Indien att blanda in etanol i bensin och enligt uppgifter från BBC har det sänkt utsläppen av koldioxid med 69,8 miljoner ton.

Äldre bilar kan få problem att starta

Men det finns också nackdelar med E20-bensin.

Moderna bilar är gjorda för att gå på etanolinblandad bensin, men de kan drabbas av högre bränsleförbrukning.

Äldre bilar kan drabbas av flera problem. Det vanligaste är problem att starta och att det blir beläggning i förgasaren. Det finns dock en del äldre bilar som fungerar hur bra som helst med etanol i tanken, till exempel gamla Saabar.

Etanol är hygroskopiskt, vilket innebär att det drar till sig vatten, något som kan orsaka korrosion i bränsleledningar och tankar.

Om det uppstår en fasseparation mellan vatten och etanol bildas ett frätande skikt som kan angripa gummikomponenter som tätningar och slangar.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.