EU-kommissionen vill införa en förordning som kallas ELV-direktivet (End of Life Vehicle). Det innebär i korthet att bilar som inte klarar en besiktning klassas som uttjänta och därmed är avfall som ska skrotas.
Renovering av en gammal bil kan ta flera år och under tiden står bilen obesiktigad.
– Att betrakta bilar som inte klarar besiktning, eller är kostsamma att renovera, som avfall omöjliggör hela motorhobbyn, menar Anders Ydstedt, ordförande i Kungliga Automobil Klubbens expertråd.
Det finns ett undantag i ELV-direktivet om historiska fordon, men det täcker inte alla samlarbilar. De måste vara i originalskick och tillräckligt gamla, så kallade youngtimers omfattas inte.
Samlarbilen kan beslagtas utan ersättning
En konsekvens om ELV-direktivet blir svensk lag är att myndigheterna kan beslagta ens bil utan ersättning.
– Som fordonsägare blir du skyldig att lämna ifrån dig ditt fordon och ska bötfällas om du inte följer förordningen. Inte nog med att äganderätten fråntas dig, det sker dessutom helt utan ersättning, säger Jan Tägt, sakkunnig inom fordon och regelverk på MHRF.
Även M Sverige, som tidigare hette Motormännens riksförbund, rasar mot ELV-direktivet och menar att det strider mot grundlagen och skriver:
”Rätten till privat egendom är skyddad i både svensk grundlag och i EU:s stadgar. Ändå kan följden av en ny EU-förordning gällande så kallade ELV – End of Life Vehicles – bli att äldre, oförsäkrade och obesiktade fordon kan tvingas att lämnas in för skrotning.”
Svårare att handla med gamla bildelar
M Sverige påpekar att förslaget även riskerar att göra det svårare att handla med delar från fordon. De anser att dagens lagstiftning som säger att ett fordon inte får förvaras på ett miljöskadligt sätt och inte användas i trafik om det inte är godkänt vid en kontrollbesiktning är tillräcklig.