Sänkt bashastigheten till 20 km/h för elsparkcyklar och till 30 km/h för övriga motordrivna fordon. Och inför åldersgräns för elsparkcykel. Så lyder de senaste rekommendationerna från det europeiska trafiksäkerhetsrådet ETSC.
– Det finns en felaktig myt om att en hastighetsbegränsning på 30 km/h skulle leda till ökad trafikstockning och ökade kostnader som följd. Det stöds inte av vetenskapliga undersökningar, skriver forskarna George Yannis och Eva Michelaraki i en utredning.
Kortare restid om alla håller nere farten
De hänvisar bland annat till en studie i Schweiz som visade på motsatt effekt. Den lägre hastigheten gav ett jämnare trafikflöde med färre trafikstockningar. Resultatet blev något kortare restider.
Wales är det andra landet i världen som infört 20 mph som bashastighet i alla städer. Där är erfarenheterna av sänkningen är positiva. Antalet rapporterade bilskador har minskat med 20 procent sedan sänkningen genomfördes.
I Österrike började en ny lag gälla i år som gör det enklare för städerna att sänka hastigheten till 30 km/h.
Åldersgräns och nykterhetskrav för elsparkcyklar
Sverige tillhör ett av de elva länder inom EU som redan infört en fartgräns på 20 km/h för elsparkcyklar. Nu vill ETSC alla EU-länder inför samma hastighetsbegränsning och att det införs straff mot ”trimning”.
ETSC vill också införa en åldersgräns på 16 år. I Sverige finns i dagsläget bara ett krav på hjälm för förare under 15 år.
Det europeiska trafiksäkerhetsrådet vill också förhindra att förare som är påverkade av alkohol eller droger kör elsparkcykel. I Norge och Finland har myndigheterna rapporterat färre personskador efter att elsparcyklarnas hastighet begränsats nattetid.
ETSC vill också se minimikrav på bromsprestanda, en gräns för maximal acceleration, fram- och bakbromsar, tuta samt fram- och bakljus. De välkomnar också EU-gemensamma krav på automatisk nödbroms i likhet med personbilar och tyngre fordon.