Kolfiber är ett material som är både starkt och lätt. Därför används det ofta i sportbilar.
Koenigsegg ligger i framkant när det gäller att använda kolfiber och har bland annat varit pionjärer när det gäller att använda kolfiber till fälgar. De gör också hela buren kring föraren i kolfiber.

Fler medier, bland annat Nikkei Asia och Car and Driver, rapporterar om att Europaparlamentet vill addera kolfiber till sin lista över farliga material där bly och kvicksilver redan är upptagna.
Kolfiber kan vara skadligt
Enligt ett ändringsförslag till EU:s direktiv om uttjänta fordon (ELV-direktivet) kan trasiga och skrotade kolfiberdelar släppa loss luftburna kolfiberfilament som är skadliga om de kommer i kontakt med huden.
Inom EU arbetas det just nu med en ändring av ELV-direktivet (End of Life Vehicle) som också riskerar att hobbybilar tvingas till skroten.
Om förslaget antas blir kolfiber förbjudet i bilar från och med 2029.
Läs även: EU: Hobbybilar kan tvingas till skroten – ”Strider mot grundlagen”
Bilindustrin står för omkring 20 procent av den globala användningen av kolfiber uppger Motor1. Andra vanligtaanvändningsområden för kolfiber är bland annat kamerastativ, cyklar och fiskespö.
Enligt Nikkei Asia har aktievärdet sjunkit för japanska företag som tillverkar kolfiberkomponenter.
Läs även: Billigare kolfiber på gång – Nissan utvecklar snabbare tillverkningsmetod