Idag får 15-åringar som tagit mopedkort (AM-behörighet) köra A-traktor på allmän väg.
– Det är inte rimligt, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till TT. Han säger att regeringen även vill införa bälteskrav för A-traktorer.
Transportstyrelsen vill även att det införs krav på vinterdäck, maximalt en passagerare per sittplats samt tekniska krav som gör det svårare att kringgå fartspärren.
Höjd åldergräns och B-körkort
EU-kommissionen kommer att lägga fram ett omarbetat EU-direktiv för körkortsregler den 1 mars.
– Vi föreslår att A-traktorer ska kunna köras med ett B1-körkort och vi sänker då åldersgränsen till 16 år, säger EU-kommissionären Andia Valean till TT.
Det innebär att åldersgränsen för att köra A-traktor höjs från 15 år till 16 år och att föraren måste ha tagit ett körkort med samma kunskaps- och färdighetskrav som B-kort, men utan rätt att köra personbil.
När EU-kommissionen har lagt fram förslaget skickas det till EU-ländernas transportministrar för förhandlingar och mycket kan ändras på vägen.
– Det viktiga för regeringen är att säkerställa att ungdomar i Sverige, inte minst i glesbygd där det är långt till busstation och räls, ändå kan ta sig fram på ett tillgängligt och tryggt sätt. Där har A-traktorn en viktig funktion, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).