Kommersiella byggnader med fler än 20 parkeringsplatser får från och med 1 januari 2025 krav på minst en laddpunkt.
Ansvaret för att kravet möts ligger i sin tur på den kommersiella aktören.
– Det här blir en utmaning för många kommersiella fastighetsägare där ute, säger Johan Wejdmark vid branschorganisationen Fastighetsägarna Service, enligt ett pressmeddelande.
– En hel del har redan infrastrukturen på plats för att möta de nya direkten. För de som inte tagit höjd för de nya kraven så kommer däremot hösten bli en intensiv period.
Det nya reglerna – som ingår i ett EU-direktiv om byggnaders enerigprestanda och minskade koldioxidutsläpp – gör heller inga undantag för samfälligheter. Kravet är sedermera retroaktivt och innebär att befintliga byggnader måste anpassa sig.
– Det har ju varit en väldigt hög efterfrågan på laddstolpar de senaste åren, både inom brf-segmentet och från kommersiella fastigheter, tillägger Daniel Bergström, energispecialist på Fastighetsägarna Service.
– Installationen behöver inte vara krånglig eller dyr, så länge en helhetsleverantör hanterar projektet.
Som kommersiell aktör kan det i vissa fall vara möjligt att få bidrag via Naturvårdsverket.
Läs även:
”Så får du gräddfil till en p-plats i Stockholm”