Det måste byggas en vätgasmack var 20:e mil längs de större vägarna som är en del av det europeiska transportnätet TEN-T. Utbyggnaden måste vara klar senast den 31 december 2030. Avtalet gäller även elladdning och innebär att laddstationer måste finnas var sjätte mil.
– Överenskommelsen sänder en tydlig signal till medborgarna om att tankstationer för alternativa bränslen, såsom vätgas, kommer att installeras i hela EU. Medborgarna kommer inte längre att behöva oroa sig över om de kan hitta laddnings- och tankstationer för sin el- eller bränslecellbil, säger Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlson i ett uttalande.
Ladd- och tankstationerna ska vara utformade så att de kan betjäna både personbilar och tunga lastbilder. Rent konkret innebär det en minsta laddeffekt på 350 kW och vätgastankning med minst 700 bar.
I dag finns bara fyra vätgasmackar i Sverige och det har gjort att Toyota valt att inte sälja sin vätgasbil Mirai i Sverige utan att bara ha den tillgänglig via bilpoolen Kinto Share. Alternativet BMW iX5 Hydrogen har varit under utveckling under lång tid, men börjar snart att säljas.