Hoppa till innehåll
Recharge

Euro 7 ställer krav på högspänningsbatterier

EU:s kommande regelverk för utsläpp – Euro 7 – lämnar inte laddbara bilar i fred. Tvärt om väntas utöver tuffare avgaskrav också nya specialregler för elbilar.

Eftersom elbilar inte har några avgasrör har de heller inte påverkats av EU:s nuvarande regelverk för utsläpp från fordon. Det som heter Euro 6.

Men med kommande Euro 7 blir det annorlunda. Bakgrunden är en ny global teknisk FN-föreskrift i april 2022 om hållbarhet hos batterier i elfordon, som fastställer minimikrav på prestanda för elfordon på en nivå som inte kommer att kräva byte av batteriteknik.

Nu har länderna fått tycka till om innehållet i Euro 7. Enligt ett pressmeddelande från Svenska Fordonsbranschen befinner sig förhandlingarna kring EU:s uppdaterade regelverk för utsläpp från vägfordon – Euro 7 – ”i slutskedet och väntas klubbas igenom i EU kanske redan i år.” Och det finns en hel del konkreta nyheter i det liggande förslaget.

En av flera nyheter är krav på hur bra högspänningsbatteriet i elbilar och laddhybrider ska hålla. Enligt Svenska Fordonsbranschen ser kraven på batterikapaciteten i procent ut så här just nu:

  • El- och hybriddrivna personbilar: 80% efter fem års ålder eller 10 000 mil, 72% efter åtta års ålder eller 16 000 mil.
  • El- och hybriddrivna transportbilar: 75% efter fem års ålder eller 10 000 mil, 67% efter åtta års ålder eller 16 000 mil.
En person håller en finger framför en bil. (AI text)
Utsläpp från bromsar och däck kommer snart stå för merparten av parikelutsläppen. Därför införs gränsvärden för bägge två i Euro 7.

En annan helt ny punkt i Euro 7 är gränser för hur mycket partiklar som får släppas ut från bromsar och däck. Något sådant fanns inte alls i Euro 6 och kraven skiljer här mellan helt eldrivna fordon respektive övriga fordon.

Tydligen tar man elbilars naturligt mindre nyttjande av bromsbeläggen med i bilden och höjer kraven för dessa. Kraven på partikelutsläppen uttrycks i milligram per kilometer.

  • Lätta elfordon: 3 mg/km
  • De flesta fossil-, hybrid- och bränslecellsdrivna lätta fordonen: 7 mg/km
  • Större lätta transportbilar med förbränningsmotor: 11 mg/km

Man kan fråga sig vad biltillverkarna tycker om att få så långtgående krav på sig gällande batteriet. Kapaciteten i det långa loppet beror mycket på användandet – en sak som ligger utanför tillverkarens kontroll.

Det blir också intressant vad som händer i det fall batteriet inte visade sig hålla måttet efter, säg, sju år. Ett batteri som kanske då inte tillverkas längre. Nya krav är bra, men vi gissar att det finns en del diskussioner kvar innan Euro 7 kan klubbas.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.