Euro NCAP presenterade på onsdagen resultatet av de senaste krockproven, som bjuder på ett par överraskningar – förutom det kinesiska skandalmärket som bara klarade två stjärnor.
Första försöket hos Euro NCAP för kinesiska Landwind. Karossen höll inte måttet, rattstång och pedaler försköts bakåt och utgjorde stor risk för förare och passagerare. Sidokrockkuddar och krockgardin saknas, liksom antisladdsystem.

Kinesiska bilar är på väg in på den europeiska marknaden och Euro NCAP har nu för första gången krocktestat en Kinabyggd modell. Märket Landwind har tidigare misslyckats kapitalt i ett test av tyska ADAC, och även om det gick lite bättre nu, får resultatet betraktas som en rejäl flopp.
Mer överraskande var att Jaguar XF inte tog full pott utan fick nöja sig med fyra stjärnor, samma betyg som Nissan Micra och Volkswagens nya pickup Amarok.
Landwind CV9 är en mellanstor MPV som enligt tillverkaren har "omarbetats radikalt för att möta de mest strikta europeiska säkerhetskraven". Jämfört med motsvarande bilar från de etablerade märkena framstår Landvind CV9 dock som primitivt rustad när det gäller säkerheten. De bilar som nu krockprovats har enligt uppgift till Euro NCAP den utrustning som ingår i den modell som ska börja säljas i Europa tidigt 2011.
Det riktigt dåliga resultatet två stjärnor för vuxenskyddet förklaras av att bilen saknar både sidokrokkuddar och krockgardiner i taket. Dessutom var de stolar som levererades för nackskyddstestet inte identiska med stolarna i bilen, varför skyddet mot pisksnärtskador betygsattes med noll poäng. Ytterligare poäng missade Landwind i och med att den saknar antisladdsystem i standardutrustningen.
I frontkrocken avslöjades att karossens strukturer inte höll, vilket gjorde att framhjulet på krocksidan (förarsidan) trängde in och tryckte både pedalställ och rattstång bakåt-uppåt. I sidokrockprovet utsattes förardockan för kraftigt våld mot bröstkorgen.
Vuxenskyddet närmade sig betyget tre stjärnor, men svagheterna i övrigt drog ner poängen och slutbetyget blev alltså två stjärnor.
Överraskningen i senaste krockprovet: nya jaguar XF fick nöja sig med fyra stjärnor av fem. Viss skaderisk på grund av strukturer under instrumentpanelen och dåligt skydd för förarens bröstkorg i stolpkrocken drog ner betyget för vuxenskyddet.
Som väntat klarade de flesta modeller i senaste krockprovet toppbetyget fem stjärnor. KLICKA FÖR STÖRRE.
Nya lilla Audi A1 klarade sig med genomgående bra resultat, utom i sidokrocken där skyddet för förardockans bröstkorg bedömdes som måttligt. Detsamma gällde pisksnärtskyddet i framstolarna. Fotgängarskyddet ligger på medelnivå, vilket inte är särskilt bra.
Överraskningen Jaguar XF nådde bara 78 procent av max för vuxenskyddet. Även barnskyddet och fotgängarskyddet var svagt, vilket drog ner totalbetyget. KLICKA FÖR STÖRRE.