Alfa Romeo Giulietta, nykomlingen i Golfklassen, klarade Euro NCAP:s krockprov med toppbetyg för skydd av både vuxna och barn, tätt följd av BMW:s 5-serie. Mazda CX-7 däremot fick bara fyra stjärnor.
Med betyget 97 procent för vuxenskyddet och 85 procent för barnskyddet klarade nya Alfa Giulietta med god marginal fem stjärnor i senaste krockprovet hos Euro NCAP. Skyddet för fotgängare var med 63 procent måttligt, medan assistanssystemen nådde 86 procent.
Bra betyg genomgående för vuxenskyddet hos Alfa Giulietta: nära full pott i frontkrocken och maxpoäng i sidokrocken. Skyddet mot pisksnärtskador är också mycket bra.
Karossen förblev stabil under frontkrocken och gav bra skydd för knän och lår hos både föraren och framsätespassageraren. Sidokrockprovet gav maximala betygspoäng och skyddet i stolpkrocken bedömdes som bra, utom för förarens bröstkorg, där skyddet var "tillräckligt". Nackstödet är reaktivt (skjuts framåt när personen tryck bakåt) och bedömdes ge bra skydd mot pisksnärtskador vid påkörning bakifrån.
Skyddet för barn bedömdes som bra i både front- och sidokrockprovet. Passagerarkrockkudden fram kan stängas av för montering av bakvänd barnstol, men indikeringen för kuddens status ansågs inte tillräckligt tydlig.
Fotgängarskyddet anses bra i benhöjd, måttligt vid huvens framkant och bra för ett barns huvud. För en vuxens huvud är skyddet däremot dåligt.
BMW:s 5-serie som debuterade hösten 2009 klarade också totalbetyget fem stjärnor utan problem. Vuxenskyddet fick betyget 95 procent, barnskyddet 83 och fotgängarskyddet 78 procent. Assistanssystemen nådde full pott, 100 procent.
BMW-karossen förblev stabil under frontkrocken och gav bra skydd för knän och lår hos både föraren och framsätespassageraren. I sidokrocken noterades maxbetyg och i stolpkrocken var skyddet för huvud och bäcken bra, medan bröstkorgen skyddades "tillräckligt". Nackstöden gav bra skydd mot whiplash-skador.
Resultatet för BMW 5-serien är obetydligt sämre än för Giulietta. Sidokrocken gav maxpoäng, medan stolpprovet drog ner betyget något på grund av lite väl hög påkänning på bröstkorgen.
Barnskyddet ansågs bra och för 3-årsdockan noterades maxbetyg i front- och sidokrocken. Även 18-månadersdockan skyddades bra i sidokrocken. Indikeringen för status hos den avstängbara passagerarkrockkudden ansågs inte tillräckligt tydlig. Däremot var varningen för att montera en barnstol utan att stänga av kudden, tydlig.
Skyddet för fotgängare får högt betyg: 78 procent. Modellen har aktiv motorhuv, som lyfts upp om en person blir påkörd. Därmed blev det högt betyg för skydd av huvud (både barns och vuxens), medan motorhuvens framkant fick noll poäng i betygsättningen.
BMW 5-serien har alla de assistanssystem som Euro NCAP kräver för toppbetyget 100 procent.
Mazda CX-7 är en crossovermodell som inte är särskilt vanlig i Sverige. Den avslöjade några svaga punkter i krockprovet och fick totalbetyget fyra stjärnor. Vuxenskyddet nådde 76 procent, skyddet för barn 79 och fotgängarskyddet bara 43 procent.
Mazdans kaross förblev stabil under både front- och sidokrocken. Förare och passagerare i framsätet skyddas bra utom när det gäller knän och lår, som hotas av vissa strukturer i instrumentpanelen. Sidokrocken klarades med maxbetyg, medan skyddet för förarens bröstkorg var måttligt i stolpkrocken. Nackstöden klarar inte att skydda mot pisksnärtskador vid en påkörning bakifrån, och betyget här blev noll poäng.
Skyddet för 18-månadersbarnet fick maxbetyg i både front- och sidokrocken och 3-åringen i en framåtvänd barnstol utsattes inte för riskabelt stora huvudrörelser.
Fotgängarskyddet ansågs bra benhöjd, men större delen av motorhuven ansågs riskabla för både barn- och vuxenhuvud.
Antisladd och bältesvarnare gav poäng under assistanssystem, men aktiv fartbegränsare saknas.
Allt om denna och tidigare testomgångar hittar man som alltid på EuroNCAP.com.
Euro NCAP-sajten finns för övrigt att läsa även på franska och nederländska från och med den 2 juni. Det betyder enligt organisationen att informationen på sajten når ytterligare 90 miljoner människor som inte har engelska som förstaspråk.
Enligt en undersökning gjord av Eurobarometer finns det 20 officiella språk och ett 60-tal icke officiella inom EU:s 27 medlemsstater. Studien fann att bara 51 procent av 500 miljoner invånare i EU har engelska som modersmål eller andraspråk. 44 procent av tillfrågade i 29 olika länder uppgav att de enbart behärskar sitt eget språk.
Mot den bakgrunden har Euro NCAP beslutat att lägga ut sin sajt på flera språk. Efter franska och nederländska kommer sajten inom några månader att också kunna läsas på tyska, italienska, polska, spanska, katalanska och svenska.
Euro NCAP-sajten har hittills funnits enbart på engelska.

