Hoppa till innehåll

Europas första självkörande fraktverksamhet i drift – med Apotea

Projektet är ett samarbete mellan Einride och Apotea och lanseras nu i Europa efter ett framgångsrikt första utvärderingsår i USA.

John Sempill

Den autonoma fraktverksamheten inleds under onsdagen i Morgongåva helt utan förare, mellan Apoteas lager. 

– Vår autonoma teknik, som bygger på maskininlärning, möjliggör en högre nyttjandegrad av fordon och säkrare frakt, berättar Henrik Green, General Manager för Einride Autonomous Technologies, enligt ett pressmeddelande.

– Utrullningen av denna teknologi hos Apotea blir den första dagliga kommersiella autonoma fraktverksamheten i Europa, och statuerar ett utmärkt exempel på hur Einrides ekosystem kan optimera hela logistikflöden. 

Einrides General Manager Henrik Green framför den autonoma lastbilen med Apoteas lager i bakgrunden.
”Särskilt stolta är vi över att kunna inleda detta partnerskap med att frakta de sista julklapparna från Morgongåva autonomt”, säger Henrik Green på Einride.

Totalt har fraktmobilitets- och techföretaget Einride kört nästan 800 000 eldrivna kilometer sedan sjösättningen av projektet 2022. 

Bild på Einrides autonoma lastbil.
De autonoma fraktfordonen övervakas av fjärroperatörer. Foto: Einride

Einrides system bygger på maskininlärning, radar, lidar och kameror och verkar helt autonomt under övervakning av fjärroperatörer. 

– För oss är det viktigt att alltid sätta kunderna i främsta rummet, och vi ser automatisering som avgörande för att kunna hålla vårt löfte om snabb och kostnadsfri frakt både idag och imorgon, säger Pär Svärdson, grundare och vd på Apotea.

– Vi är stolta över att inleda detta partnerskap med Einride, som är globala pionjärer inom denna sorts teknologi. Det här är ett viktigt steg för oss i att automatisera flera delar av vår logistikkedja, för ännu mer effektiva leveranser. 

Då sträckan är belägen i anslutning till samt öppen mot allmän väg, sker driften med tillstånd från Transportstyrelsen.

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.