Hoppa till innehåll
Recharge

Experten varnar: Vänd inte på takboxen!

Elbil och takbox är lite som olja och vatten – en kombination som inte är den mest harmoniska då vinddraget ökar och räckvidden minskar.

John Sempill

Å andra sidan står man inför samma problematik med avgasbilar. Men för elektrofoberna är det roligare att förneka än att kapitulera. Men det är en annan krönika och en annan konflikt.

För att hålla oss till poängen har det skrivits en del om att vända på takboxen som ett knep att minska vinddraget – och därmed bevara så mycket av den elektriska räckvidden som möjligt. 

Detta satte Tesla Club Sweden på prov med lyckade resultat. Att vända på takboxen är däremot inte att rekommendera och kan vara förenat med fara. 

– Att vända på takboxen kan vara direkt farligt, den är inte skapad för att bakänden ska gå först, säger Emma Kostolny, produktchef på Thule, enligt Aftonbladet.

– Om det sker en krock så finns det inte förstärkningar i bakänden, på samma vis som det finns i fronten på takboxen.

Läs även: Nya Tesla Model Y säljs i begränsad specialversion i Sverige

En betydligt säkrare lösning är den så kallade ”bakboxen”. Detta är alltså inte ett nybörjarkit för dig som också har drabbats av surdegsfeber, utan en lastbox som monteras på dragkroken. 

– Generellt så får du ingen påverkan [med bakbox], det finns till och med tester som visar att man kan förlänga sin räckvidd med några procent. Det är helt enkelt för att du fyller ut vakuumet bakom bilen, tillägger Emma Kostolny.

En annan lösning är den vi ser på bilden från Calix – en takbox som ser bakvänd ut men tillverkad för att ge renare luftflöde. Den sluttande bakändan minskar den turbulenta luften som annars bildas bakom takboxen. Vad är din erfarenhet? Kommentera gärna!

Läs även: Så undviker du farorna med takboxen

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Calix

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.