Adrian Newey har tagit fram fler världsmästarbilar än någon annan i sportens historia – senast för de regerande världsmästarna Red Bull Racing. Inför nästa säsong hoppar han som rapporterat över till Aston Martins F1-team.
I intervjun med Autocar handlar konversationen om mycket mer än endast F1 – delvis om dagens lagstiftning och åt vilket håll som biltillverkarna tvingas gå. Att eldrift skulle vara den enda lösningen är han exempelvis inte övertygad om.
– Det klubbade elektriska målet som flera europeiska regeringar har satt, är inte rätt väg framåt, säger Adrian Newey i intervjun med Autocar.
– Det har fattats klassiska regeringsbeslut, där, i stället för att säga, ”okej, det här är målet”, och så får tillverkarna framföra egna förslag på lösningar, så har beslutsfattarna sagt, ”så här gör vi, vi satsar på helelektriska bilar”.
Läs även: Adrian Newey: Kampen om Superhjärnan

Vidare förklarar Adrian Newey att elektrifieringen är spännande samt att utvecklingen har gått snabbt, men förslaget är inte i samklang med varken branschen eller tillverkarna.
– Att säga att det är den tekniken som gäller och att det är ”allt vi får”, och inte låta tillverkarna titta på det och ta fram egna förslag … det kan inte jag skriva under, tillägger han.
Bilens livscykel är viktigast
– Elbilar är i sitt rätta element i städer, men det som alla tycks glömma, särskilt på regeringsnivå, är bilens livscykel och koldioxidavtrycket som bilens livscykel associeras med.
Värdet i hela bilens livscykel är något han understryker – minsta möjliga energiåtgång under hela bilens liv är det vi borde eftersträva.
– Vilket betyder, liten, lätt och aerodynamiskt effektiv, förklarar Adrian Newey.
– I dag blir bilar bara större och större, nu har de blivit monster, om vi ska vara uppriktiga. Ingen bygger parkeringsgarage med flera våningar längre av den enkla anledningen att det är för dyrt till följd av vikten de behöver bära.
Att dagens bilar växer blir ett allt större problem för såväl parkeringsbolag som användarna själva. Ur miljösynpunkt går utvecklingen åt fel håll.
– Nu får vi monster på tre ton, tillägger Adrian Newey.
– I stället borde vi försöka ta fram bilar som väger under ett ton. Allt har blivit upp och ned.
Läs även:
Större bilar ett växande problem – här finns flest suvar i Europa
Allt tyngre bilar leder till omfattande och kostsamt vägslitage