Hoppa till innehåll
Recharge

Facket får upp lönerna hos Tesla

Efter United Auto Workers strejk mot flera aktörer i den amerikanska bilindustrin under 2023 reagerar Tesla – och höjer lönerna i Kalifornien.

John Sempill

Strejken var i detta skede inte riktad mot den amerikanska elbilstillverkaren, utan mot Ford, General Motors och Stellantis. 

Fackförbundet United Auto Workers (UAW) lyckades förhandla upp lönerna med 25 procent hos nämnda tillverkare efter en sex veckor lång strejk – den längsta strejken i den amerikanska bilindustrin på över 20 år. Höjningen blir successiv fram till dess att nuvarande avtal går ut i april 2028.

Teslas ”marknadsjustering” av lönerna är en direkt respons till fackförbundets åtgärder, menar nyhetssajten Mashable.

Fackförbundets president Shawn Fain säger i sin tur att Teslas lönejusteringarna handlar om en ”UAW-effekt”, och är främst ett försök att dämpa fackförbundets åtgärder. 

– Det är positivt att lönerna höjs, men de kommer ändå inte upp i vad företagen har råd med och vad de anställda är värda, säger Fain, enligt Detroit Free Press

Fackförbundet UAW riktar in sig på flera aktörer

Efter fackförbundets framgångar under 2023 riktar UAW in sig på flera icke-fackligt anslutna bilfabriker i USA, vilket inkluderar Teslas anläggningar i Texas, Kalifornien och Nevada. 

Men det slutar inte där – UAW kommer även ta sikte mot tillverkare som Toyota, Honda, Volkswagen och Volvo. 

Fackförbundets framgångar hoppas kunna ge ringar på vattnet. UAW vill se att anställda hos företag som inte är fackligt anslutna får upp ögonen för jobbmöjligheter hos fackligt anslutna konkurrenter. 

I Sverige trappas IF Metall-strejken mot Tesla upp med jämna steg. Under tisdagen rapporterades i Dagens Arbete att Elektrikerna tittar på sätt att utöka sitt stöd för IF Metall.

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.