
Förbifart Stockholm är till stora delar ett 18 kilometer långt tunnelsystem som ska leda trafiken, just det, förbi Stockholm. Forskaren Bertil Forsberg vid Umeå universitet har räknat på hälsoeffekterna och har en dyster prognos:
”De negativa effekterna i form av förtida dödsfall kan komma upp i samma nivå som vinsterna för hela befolkningen. Och då skulle det kunna bli ett nollsummespel. Jag tycker inte att man kan känna sig helt övertygad om att det här totalt sett blir en vinst, säger Bertil Forsberg till Svenska Dagbladet.
Det hela har med att göra om tunneln (som inte ens börjat byggas) kommer att ventileras ordentligt. Vi vet ju att personer som är extra känsliga för avgaser löper en stor risk och då beror det helt på hur många av den gruppen som kommer att färdas där.
Bertil Forsberg avslutar med att undra om Trafikverket verkligen kommer att hålla vad de lovar med miljökvalitetsnormer ”med vägmaterial, sänkta hastigheter och dyr elkrävande ventilation”. För den som är intresserad av att läsa hela artikeln finns den här!