”Som det nu ser ut är det möjligt att uppnå Nollvisionens etappmål för vägtrafiken som innebär högst 220 omkomna år 2020, men det kommer krävas fortsatta insatser från alla inblandade parter, såsom myndigheter, organisationer och enskilda trafikanter”, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för Transportstyrelsen.
Det är personbilsolyckorna som har minskat mest, framförallt singelolyckor. Även motorcykelolyckorna har minskat påtagligt. Likaså har fordonskollisioner och fotgängarpåkörningar med dödlig utgång minskat.
110 av de omkomna bilisterna hade färdats i personbil, övriga i buss eller lastbil. De vanligaste olyckstyperna bland omkomna bilister var singel- och mötesolyckor med 44 respektive 43 omkomna.
Under 2019 omkom 28 motorcyklister. Det är 19 färre jämfört med 2018 då 47 motorcyklister omkom.
15 cyklister omkom under 2019, jämfört med 23 omkomna 2018. 10 av de omkomna cyklisterna var 65 år eller äldre.
Under 2019 omkom 26 fotgängare efter att ha blivit påkörda av motorfordon. Av dessa var ett barn under 18 år och 10 personer var 65 år eller äldre.
Totalt omkom 336 personer i de fyra trafikslagen (väg, luft, vatten och spår) under 2019.
Fakta: Antalet omkomna i vägtrafiken de senaste åren
| 2019: 223 | 2014: 270 | 2009: 358 |
| 2018: 324 | 2013: 260 | 2008: 397 |
| 2017: 252 | 2012: 285 | 2007: 471 |
| 2016: 270 | 2011: 319 | 2006: 445 |
| 2015: 259 | 2010: 266 | 2005: 440 |
