Hoppa till innehåll
Recharge

Ferrari, Aston Martin och McLaren får mer tid att nå CO2-mål

Ingen stress! Ferrari, Aston Martin och McLaren får förlängt med hela sex år för CO2-mål.

Lyxmärkena Ferrari, Aston Martin samt McLaren får nu, enligt Automotive News, en förlängd period för att nå sina CO2-mål. Från den ursprungliga deadlinen 2029 kommer de nu få ytterligare sex år. Det innebär att klimatmålet kommer att behöva nås först i slutet av 2035.

Det är inte den enda positiva nyheten för superbilstillverkarna. Miljöministrarna enades dessutom om att undersöka huruvida e-bränslen kan vara en del av den 100 procentiga minskningen av CO2-utsläpp. 

Italien, där Ferrari har sitt huvudsäte, har varit drivande i frågan och försökt att senarelägga EU:s totala förbud av förbränningsmotorer ända fram till 2040, något som inte lyckades.

För superbilstillverkare, som exempelvis Ferrari, har det varit svårare att sänka sina koldioxidutsläpp och satsa helt på elbilar eftersom kundbasen inte velat säga farväl till det specifika V8- och V12-ljudet. Men utöver kundernas ovilja är det även batteriets oproportionerliga effekt per kilo som försvårar omställningen. 

Både McLaren och Ferrari har tidigare lanserat plug-in hybrider. Problemet är att batteriräckvidden är begränsad, vilket leder till att förbränningsmotorn måste användas och då kan kunderna inte uppnå de CO2-mål som krävs. 

Senareläggningen är en vinst för alliansen ESCA som representerar bland andra även McLaren och Aston Martin. Organisationen har hävdat att det krävs särskilda regler för superbilstillverkare då bilarna har en längre livscykel, begränsad inverkan på de totala utsläppen men framför allt också begränsade resurser. 

Men det finns en annan faktor att räkna med. Att stressa superbilstillverkarna till att övergå till batteridrivna elbilar har sina nackdelar, även ur miljöskäl. Åtminstone om man ska tro Phillippe Houchois, som är global fordonsanalytiker på investeringsbanken Jefferies. 

– Att placera ett stort batteri i en superbil har en negativ inverkan på utsläpp eftersom de körs för lite för att kompensera för de extra utsläppen som sker i samband med tillverkningen av batteriet. 

 

 

 

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.