För andra året i rad har Ferraris V8-motor på 3,9 liter med dubbla turbo tagit hem första pris i tävlingen International Engine of the Year.
Motorn har fått mycket beröm från olika håll och sitter i Ferrari 488 GTB, 488 Spider, California T och GTC4 Lusso T – de två sistnämnda i modifierat utförande. Motorn hyllades för att den levererar fantastiska prestanda både på gatan och på bana.
”Den har ett härligt V8-muller från Maranello och supersofistikerad design som är laddad med avancerad teknik. Det gör Ferraris V8 oslagbar”, säger Dean Slavnich, ordförande i tävlingen.
Bästa nya motor blev hybriddrivlinan i Honda NSX. Det är en avancerad drivlina med tre elmotorer och en turboladdad V6-bensinmotor. Största fördelen är att elmotorerna kan leverera maximalt redan från stillastående och dessutom ”fylla i” de korta uppehåll när bensinmotorn inte kan leverera, och på så sätt kompensera förbränningsmotorns nackdelar.
Hela listan – bästa motorn totalt sett
| Motor och bilmodell | Poäng |
| Ferrari 3,9-liters biturbo-V8 (488 GTB/Spider) | 251 |
| Porsche 3,0-liters sexcylindrig turbomotor (911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS) | 216 |
| BMW 1,5-liters trecylindrig bensinturbomotor med elhybriddrivlina (BMW i8) | 151 |
| Audi 2,5-liters femcylindrig turbomotor (Audi RS3, TT RS) | 139 |
| Ford 1,0-liters trecylindrig turbomotor (Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Mondeo, EcoSport) | 136 |
| Tesla eldrivlina (Tesla Model S, Model X) | 135 |
| Peugeot/Citroën 1,2-liters trecylindrig turbomotor (Peugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroën C3, C3 Picasso, C4, C4 Cactus, C4 Picasso/Grand Picasso, DS 3, DS 4) | 131 |
| Porsche 2,0-liters turbomotor (Porsche 718 Boxster, 718 Cayman) | 128 |
| Ferrari 6,3-liters V12-motor (Ferrari F12, F12 tdf) | 113 |