Av de stora biltillverkarna är Ferrari mest lönsamt, både räknat in pengar och procent. De har en vinstmarginal på 28,15 procent.
Från 2023 till 2024 ökade vinsten per bil från 117 927 till 136 671 euro (ca 1,5 miljoner kronor) tack vare den nya dyra suven Ferrari Purosangue. Detta framgår av data som Jato Dynamics sammanställt utifrån företagens redovisningar.
Porsche är näst mest lönsamt med en vinstmarginal på 14,06 procent.
På tredjeplats hittar vi Suzuki som lyckats öka sin marginal från 8,48 % 2023 till 10,30 % 2024. Tätt efter kommer Toyota med 10,25 procent.
Sämst av de företag vars siffor varit tillgängliga är kinesiska GWM (Great Wall Motors) med bara 0,87 %. Siffran tyder på att företaget prioriterar att ta marknadsandelar genom att pressa sina priser.
De 10 mest lönsamma bilmärkena
| 1. | Ferrari | 28,15% |
| 2. | Porsche | 14,06% |
| 3. | Suzuki | 10,30% |
| 4. | Toyota | 10,25% |
| 5. | Subaru | 9,83% |
| 6. | Hyundai-Kia | 9,52% |
| 7. | Mercedes-Benz | 9,34% |
| 8. | Gruppo BMW | 8,08% |
| 9. | Isuzu | 7,25% |
| 10. | Tesla | 7,24% |
De 10 minst lönsamma bilmärkena
| 10. | Geely | 5,58% |
| 9. | Mitsubishi | 4,99% |
| 8. | Li Auto | 4,86% |
| 7. | Renault | 4,58% |
| 6. | Mazda | 4,01% |
| 5. | Ford | 2,82% |
| 4. | Tata Group | 2,40% |
| 3. | Stellantis | 2,35% |
| 2. | Nissan | 1,22% |
| 1. | Great Wall | 0,87% |