Hoppa till innehåll

Ferrari har presenterat sin nya F2008

I dag presenterade Ferrari sitt nya vapen i Formel 1. Beteckningen blir F2008 och det är den 54:e Formel 1 bilen som man tagit fram. Det första man ser på bilen är en ny utformning av bilens side pods. Ferrari F2008 Den nya bilen har naturligtvis fått det nya elektroniska systemet som alla team måste […]

I dag presenterade Ferrari sitt nya vapen i Formel 1. Beteckningen blir F2008 och det är den 54:e Formel 1 bilen som man tagit fram. Det första man ser på bilen är en ny utformning av bilens side pods.

Ferrari har presenterat sin nya F2008

Ferrari F2008

Den nya bilen har naturligtvis fått det nya elektroniska systemet som alla team måste använda från och med i år och som heter Standard Electronic Control Unit, SECU, som produceras och levereras av Mclaren Electronic Systems.

Växellådan, som görs i carbon, är en annan del som fått en ny utformning för att kunna hålla under de fyra tävlingar som man nu måste köra med samma låda. De nya säkerhetsbestämmelserna har också inneburit att området runt förarnas hjälmar får ett något större utrymme vilket leder till att man gjort side pods större för att den vägen kompensera intaget av luft till motor och kylning. Chassiet är kortat något och som en följd av detta har man nykonstruerade stötdämpare och förändrad infästning av hjulupphängningen.

Den aerodynamik som bilen var utrustad med vid premiärvisningen i dag kommer att förändras under de tester som man drar i gång redan under morgondagen då Kimi Räikkonen sätter sig i bilen för första gången så när det är dags för årets första race ser bilen annorlunda ut.

Den specifikation som man lämnat i dag ser ut enligt nedan:

Ferrari F2008
Carbon-fibre and honeycomb composite structure
Ferrari longitudinal gearbox Limited-slip differential
Semiautomatic sequential electronically controlled gearbox quick-shift
Number of gears: 7 + Reverse
Ventilated carbon-fibre disc brakes
Independent suspension, push-rod activated torsion springs front and rear
Weight (with water, lubricant and driver): 605 kg
BBS Wheels (front and rear): 13”
Engine
Type: 056
Number of cylinders: 8
Cylinder block in cast aluminium: V 90°
Number of valves: 32
Pneumatic distribution
Total displacement: 2398 cm3
Piston bore: 98 mm
Weight: <95 kg
Magneti Marelli digital electronic injection
Magneti Marelli static electronic ignition
Fuel: Shell V-Power ULG 64

Lubricant: Shell SL-1098

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.