Imola skulle bli en vändpunkt för Ferrari – på klassisk mark och inför tusentals tifosi. Men i stället blev det ett bottennapp: både Lewis Hamilton och Charles Leclerc slogs ut redan i Q2.
När det andra kvalpasset gick mot sitt slut förbättrade sig Andrea Kimi Antonelli marginellt – från tionde till åttonde plats – medan Hamilton och Leclerc inte lyckades förbättra sina tider i sista försöket och låg kvar som sjua respektive sexa.
Sedan kom Isack Hadjar i sin Racing Bulls och satte en tid som räckte till femte plats. Carlos Sainz knep pole position före Oscar Piastri, och Alex Albon placerade sin Williams (avgörande nog) framför båda Ferraris. Pierre Gasly tog över sjätteplatsen innan Aston Martin-duon Lance Stroll och Fernando Alonso petade ner honom.
Till slut kunde varken Leclerc, Hamilton eller Antonelli undvika att bli utslagna och de kvalade ut som elva, tolva och trettonde.

Hamilton: ”Allt kändes rätt”
Lewis Hamilton var märkbart tagen när han mötte media efter kvalet.
– Jag känner mig förkrossad. Bilen kändes faktiskt riktigt bra. Setupen satt, bromsarna funkade – allt var på plats. Och ändå gick det inte att köra snabbare, sa Hamilton.
Han pekade på kurva två och tre som en tydlig svaghet:
– Max är så mycket snabbare genom där. Vi kan inte matcha det. Och när vi satte på den nya mjuka däcket i slutet så hände det bara inget. Det fanns inget extra grepp.
Trots besvikelsen var han tagen av stödet från fansen:
– Det är magiskt. Jag har aldrig sett något liknande. Man ser verkligen vad Ferrari betyder för människor.
Inför racet hoppas Hamilton på att ta sig fram med hjälp av strategin:
– Det här är ingen bana där man kan köra om lätt. Du fastnar i DRS-tåg. Men vi är på mjukare däck, så vi får se om vi kan plocka några platser med rätt strategi.
Leclerc: ”Det här gör ont”
Charles Leclerc var minst lika nedslagen efter sin elfteplats.
– Jag vill bara be om ursäkt till fansen som rest så långt för att se oss. Och det bästa vi kunde ge dem var elfte och tolfte plats. Det gör ont, sa han.
Framtidshopp? Inte mycket, enligt monegasken.
– Om jag ska vara helt ärlig finns det inget som ger mig hopp om imorgon. Bilen är inte tillräckligt bra. Uppdateringarna till Spanien måste vara förbannat bra om de ska ändra något.
Han berättade också att han satte sitt bästa varv på ett begagnat däck i Q2 utan att det spelade någon roll. Nästa helg väntar hans hemmalopp:
– Monaco kommer visa alla svagheter i bilen. Det blir tufft.
Kvalresultat Imola 2025 – alla tider
| Pos | Förare | Team | Q1 | Q2 | Q3 |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Oscar Piastri | McLaren | 1:15.500 | 1:15.214 | 1:14.670 |
| 2 | Max Verstappen | Red Bull | 1:15.175 | 1:15.394 | 1:14.704 |
| 3 | George Russell | Mercedes | 1:15.852 | 1:15.334 | 1:14.807 |
| 4 | Lando Norris | McLaren | 1:15.894 | 1:15.261 | 1:14.962 |
| 5 | Fernando Alonso | Aston Martin | 1:15.695 | 1:15.442 | 1:15.431 |
| 6 | Carlos Sainz | Williams | 1:15.987 | 1:15.198 | 1:15.432 |
| 7 | Alexander Albon | Williams | 1:16.123 | 1:15.521 | 1:15.473 |
| 8 | Lance Stroll | Aston Martin | 1:15.817 | 1:15.497 | 1:15.581 |
| 9 | Isack Hadjar | Racing Bulls | 1:16.253 | 1:15.510 | 1:15.746 |
| 10 | Pierre Gasly | Alpine | 1:15.937 | 1:15.505 | 1:15.787 |
| 11 | Charles Leclerc | Ferrari | 1:16.108 | 1:15.604 | – |
| 12 | Lewis Hamilton | Ferrari | 1:16.163 | 1:15.765 | – |
| 13 | Kimi Antonelli | Mercedes | 1:15.943 | 1:15.772 | – |
| 14 | Gabriel Bortoleto | Sauber | 1:16.340 | 1:16.260 | – |
| 15 | Franco Colapinto | Alpine | 1:16.256 | – | – |
| 16 | Liam Lawson | Racing Bulls | 1:16.379 | – | – |
| 17 | Nico Hulkenberg | Sauber | 1:16.518 | – | – |
| 18 | Esteban Ocon | Haas | 1:16.613 | – | – |
| 19 | Oliver Bearman | Haas | 1:16.918 | – | – |
| NC | Yuki Tsunoda | Red Bull | DNF | – | – |
Söndagens GP i Emilia Romagna startar 15:00.