Hypercar-klassen i WEC har länge varit en kamp mellan Toyota och Ferrari – men nu får de konkurrens av en ny utmanare. Cadillac gör sin första fulla säsong i mästerskapet, och Norman Nato är redo att slåss.
– Vi vet att vi är en ny aktör på Hypercar-scenen, men vi är här för att vinna. Vi har alla förutsättningar att utmana de bästa, säger Nato, till auto motor & sport.
Cadillac ställer upp med Jota Hertz Team Cadillac, och även om bilen har utvecklats sedan debuten 2024 återstår ett stort arbete för att nå upp till Ferrari och Toyota.
– Toyota och Ferrari är fortfarande referenspunkterna, men vi ser att även Porsche har gjort stora framsteg. Vi vet att vi har jobb att göra, men vår bil har potential.
Läs också: Vår intervju med Porsches tekniske chef för långloppsteam: ”Den sista bilen som köps är en sportbil”
Den låter som ett monster
Cadillacs Hypercar är fortfarande under utveckling, men om det är något Nato gillar så är det bilens karaktär.
– Ljudet av motorn är så fantastiskt i Cadillacen. Det är riktig amerikansk stil och det är så njutbart att köra bilen, säger han.
Trots entusiasmen vet Nato att det kommer krävas tid att hitta toppfarten.
– Först måste vi förstå hur bilen fungerar, använda den till 100 procent och därifrån försöka förbättra den steg för steg.
Le Mans är det stora målet
Säsongen startar i Qatar imorgon den 28 februari, men det verkliga testet väntar i juni – 24-timmars på Le Mans. Nato ser premiären som en första möjlighet att mäta sig mot de bästa.
– Le Mans är det stora målet. Vi vill vara där och slåss om segern. Vi lär oss för varje race, och vi vet att vi kommer bli starkare under säsongen.
Med två bilar på gridden och en stark föraruppställning hoppas Cadillac att chocka toppteamen redan i premiären. Blir det en ny maktkamp i WEC? Svaret börjar komma imorgon i Qatar.
Detta är bara en del av vår exklusiva intervju med Norman Nato – håll utkik för hela samtalet!