Efter ett tungt 2015 ser det numera ljusare ut för Fiat. Och nu tänker italienarna hitta fler kanaler för att sälja bilar:
Inom kort öppnar ”Fiat Store” hos Amazon.com. Där ska hugade spekulanter på Fiat 500, 500L och Panda kunna göra sina köp.

”Med Amazon öppnar vi ett fönster mot en ny horisont, en revolution i sättet att välja din nya Fiat”, säger FCA:s italienska försäljningschef Gianluca Italia (jo, han heter så) vid en online-presskonferens.
Till en början kommer bilarna enbart att säljas för den italienska marknaden. Men man utesluter inte fler modeller och fler marknader. Dessutom lockar man med ännu bättre rabatter för att få fart på försäljningen.
Anledningen till att Fiat valt Panda är att det är den mest sålda modellen i Italien. Och 500/500L vänder sig till en (yngre) kundgrupp med större nät(handlar)vana.
Helt och hållet virtuell är dock inte bilaffären. När köpet är klart kontaktar Amazon köparen för att den ska få välja vilken handlare man vill hämta bilen hos. Inga drönarleveranser alltså.
Fort ska det gå också: Efter klickandet är klart ska det ta maximalt två veckor innan kunden kan hämta bilen.