
Det politiska dödläget i Italien ser ut att dra ut på tiden och den osäkra framtiden gör att många italienare håller hårt i plånboken. Oviljan att investera i en ny bil gör att försäljningen dalar mot en historiskt låg nivå, om trenden från årets första månader håller i sig kan 2013 bli det sämsta året sedan 1966!
De redan hårt pressade bilhandlarna i Italien blir allt mera desperata i sina försök att få fart på försäljningen. Siffrorna för mars visar en minskning med 4,9 procent och för årets tre första månader har nedgången varit 13 procent jämfört med samma period under fjolåret (355.000 bilar mot 408.000 under januari-mars 2012).
Volvo har hittills minskat med 21,6 procent i Italien i år, men det är ett öde som man delar med flera andra tillverkare. Flera prognosmakare tror att försäljningen i Italien under helåret 2013 kan minska med över 20 procent. Jämfört med 2007 – det senaste ”normala” året innan finanskrisen slog till 2008 – har bilförsäljningen gått ner med 55 procent i Italien. Antalet bilhandlare har minskat med 20 procent de senaste fem åren.

Fiat är fortfarande det överlägset största varumärket i Italien men den dåliga försäljningen på hemmamarknaden tvingar nu fram ytterligare åtgärder.
Tyskland är fortfarande ett ”lok” som drar upp siffrorna i Europa och där tänker Fiat öka sina rabatter för att kapa marknadsandelar.
Enligt branschtidningen Autohaus PulsSchlag är nu den genomsnittliga rabatten på en ny bil uppe i 11,7 procent i Tyskland, en liten ökning från 11,5 procent under samma period förra året. Fiats rabatter ligger högre än genomsnittet och ligger nu på 16,5 procent.
Allra sämst har det gått för dyra lyxbilar och sportbilar i Italien. Enligt Lamborghinichefen Stephan Winkelmann fanns det en marknad i Italien för dessa dyrare modeller på cirka 2.000 bilar per år, men nu är man nere på 400 bilar och inget tyder på att kurvan vänder uppåt igen.
Ska du göra en bra bilaffär är alltså Italien ett ställe som man absolut bör kolla upp för att jämföra priserna. Och räkna med att det finns god prutmån.