Hoppa till innehåll

Fiat/Chrysler avbryter samtal om samgående med Renault/Nissan

Styrelseordförande John Elkann blåser av förhandlingarna med Renault och skyller på franska regeringen. ”Bra för alla parter – men politiskt omöjligt.”

Styrelsen i FCA, Fiat/Chrysler, sammanträdde under onsdagskvällen och beslutade att omedelbart avblåsa förhandlingarna med Renault och allianskollegorna Nissan och Mitsubishi. Därmed blir det inget fusion mellan parterna, som om den fullbordats hade skapat världens största biltillverkare.

I ett kortfattat pressmeddelande från FCA skriver man att förslaget om ett samgående i grunden var rationellt och hade varit fördelaktigt för alla inblandade parter. Men det står klart för FCA att under de politiska förhållanden som råder i Frankrike går det inte att genomföra en fusion på framgångsrikt sätt.

I pressmeddelandet tackar också FCA Renault, Nissan och Mitsubishi för deras konstruktiva deltagande i förhandlingarna kring förslaget från FCA.

Under torsdagsmorgonen kom ett svar från Groupe Renault där man uttryckte sin besvikelse över att inte kunna fortsätta förhandlingarna med FCA. Även Groupe Renault tackade FCA, Nissan och Mitsubishi för de konstruktiva samtalen.

Är då dörren helt stängd, för all framtid? Kanske inte, Frankrikes budgetminister Bruno Le Maire sa i ett uttalande under torsdagen att han hoppades på en fortsätta samtal – ”Någon gång i framtiden”.

Franska staten äger 15 procent av Renault och har aldrig tvekat att använda sitt inflytande i företaget. Franska regeringens krav var att samgåendet med FCA inte skulle leda till nedlagda fabriker i Frankrike, inga förlorade jobb och man krävde en fransk koncernchef i minst fyra år.

I ett 50/50 samgående mellan FCA och Renault/Nissan skulle franska statens ägarandel halveras till 7,5 procent, en betydligt mindre position med ett minskat inflytande.

Även Renaults mäkta fackförbund CGT var emot ett samgående med FCA då man anade sig till att de ekonomiska besparingarna skulle innebära färre jobb. Nissan har inte kommenterat de avslutade samtalen.

Enligt FCA:s ursprungliga förslag skulle ett samgående kunna ge årliga besparingar på fem miljarder euro. Pengar som skulle kunna återinvesteras i utveckling av elektrifierade och självkörande fordon.

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.