När FIA bötfällde Adrien Fourmaux med 10 000 euro för en svordom i direktsändning blev det droppen för WRC-förarna. Nu har World Rally Drivers Alliance (WoRDA) släppt ett gemensamt uttalande där de kritiserar de nya reglerna.
Vi har tidigare rapporterat om FIA:s tuffare linje – Så dyrt blir det när F1-förare bryter mot FIA:s nya regler
Här kritiserar WRC-förarna FIA:s nya språkregler och varnar för att sporten håller på att gå åt fel håll. De anser att böterna är oproportionerliga och kräver en förändring av regelverket.
I uttalandet, som stöds av stjärnförare som Sébastien Ogier, Kalle Rovanperä, Ott Tänak och Thierry Neuville, ifrågasätts straffets hårdhet.
De menar att rallyförare utsätts för extrema förhållanden och att det är orealistiskt att kräva full kontroll över språkbruket direkt efter ett adrenalinfyllt lopp.
WoRDA menar att förare inte alltid kan filtrera sitt språk direkt efter en fartfylld sträcka:
– Vi tävlar i skogar, på is och genom dammiga grusvägar, alltid på gränsen. När vi kliver ur bilen i direktsändning är vi fortfarande i tävlingsläge, skriver WoRDA.
Reaktionerna har varit starka i rallyvärlden, och nu väljer WoRDA att ta ställning i frågan. Här är deras uttalande i sin helhet:
Läs också: Så fick Adrien Fourmaux böter i Svenska Rallyt – och FIA:s motivering
”Oacceptabel nivå”
Förarna anser att FIA:s språkregler har nått en oacceptabel nivå och varnar för att de höga böterna skadar sportens trovärdighet.
WoRDA ifrågasätter också hur FIA använder pengarna från böterna och menar att transparensen är bristfällig.
De påpekar att enstaka svordomar nu bestraffas lika hårt som farlig körning och osportsligt beteende, vilket de menar är en felprioritering.
”Den här typen av böter skapar en bild av att rallysporten är en industri där pengar inte spelar någon roll”, står det i uttalandet.
Kräver dialog med FIA
WoRDA avslutar sitt uttalande med att uppmana FIA att ompröva sina regler och inleda en dialog med förarna.
De vill att FIA ska förstå att dagens WRC-stjärnor inte bara är förare utan även medieprofiler, underhållare och ambassadörer för sporten.
– Vi efterlyser en öppen diskussion för att hitta en lösning som gynnar hela sporten, skriver förarna.
Om FIA står fast vid beslutet eller tvingas backa återstår att se – men förarna lär inte släppa frågan i första taget.
I nästa nummer av auto motor & sport kan ni läsa ett behind the scenes-reportage om Svenska rallyt.