Hoppa till innehåll

Fisker får statligt lån till ny modell

Den amerikanska biltillverkaren Fisker har beviljats statligt stöd från amerikanska energidepartementet. Pengarna ska gå till att utveckla en ny, billigare hybridmodell. Produktionen av Fisker Karma startar inom kort. Men Karma ska kompletteras av en mindre och mer praktisk modeller som ska tillverkas i USA. I början på sommaren beviljade det amerikanska energidepartementet ett förmånligt lån […]

Den amerikanska biltillverkaren Fisker har beviljats statligt stöd från amerikanska energidepartementet. Pengarna ska gå till att utveckla en ny, billigare hybridmodell.

Fisker får statligt lån till ny modell

Produktionen av Fisker Karma startar inom kort. Men Karma ska kompletteras av en mindre och mer praktisk modeller som ska tillverkas i USA.

I början på sommaren beviljade det amerikanska energidepartementet ett förmånligt lån med låg ränta till elbilstillverkaren Tesla. Pengarna, som uppgår till 465 miljoner dollar (omkring 3,2 miljarder kr), är tänkt att stödja utvecklingen av den kommande modellen Tesla S, som ska bli billigare och mer praktisk än dagens Tesla Roadster.

För att vidare stimulera omställningen av amerikansk bilindustri till miljövänligare produkter, har nu turen kommit till hybridtillverkaren Fisker. Amerikanska energidepartementet har godkänt ett lån på 529 miljoner dollar (cirka 3,6 miljarder kr), till Kalifornienbaserade Fisker.

En mindre del av pengarna (163 miljoner dollar) ska hjälpa Fisker med produktionsstarten av lyxmodellen Karma, men primärt är de tänkt att lånet ska gå till utvecklingen av en ny, billigare hybridmodell kallad Project Nina.

Kring årsskiftet startar produktionen av lyxhybriden Fisker Karma i den finländska Valmetfabriken. Men modellutbudet ska sedan kompletteras med en billigare modell med ett pris på omkring 45.000 dollar (cirka 310.000 kr). Det är mer än halva prisen jämfört med Karma. Förutom den billigare prislappen blir den nya modellen mer familjeorienterad.

Energiminister Steven Chu, säger i ett officiellt uttalande att lånet till Fisker kommer att bidra till att minska bensinanvändningen samt ger ett lägre utsläpp av växthusgaser.

Utöver miljöaspekten kan vi tillägga att utvecklingen samt produktionen av den andra Fiskermodellen är tänkt att ske i krisdrabbade Detroit. Även om Karma ska tillverkas i Finland, kommer 65 procent av delarna från amerikanska underleverantörer.

Den amerikanska staten räknar med att 5.000 jobb kommer att skapas, eller sparas, hos de amerikanska underleverantörerna tack vare Fiskers hybridsatsning.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.