Att Fisker Automotive ska visa den serieklara versionen av plug-in-sedanen Karma på Detroitsalongen, vet vi sedan en tid. Nu är det klart att det också står en cabriolet i Fiskers monter. Drivlinan är densamma som hos Karma, med 408 hästkrafter och 1.300 Nm (!) från stillastående.
Fiskers andra konceptbil, Sunset, står på Detroitsalongen den 15 januari och är en cabrioleteversion av plug-in-hybriden Karma. Nedtill ses avgasutsläppet från den bensindrivna laddningsmotorn. Detta är den hittills enda officiella bilden.
Informationen om den nya bilen från kaliforniska elbilstillverkaren Fisker är mycket knapphändig. Vi får bara veta att det handlar om ytterligare en laddhybrid som ska visas på North American International Auto Show (NAIAS) i Detroit den 12 januari.
Uppgifter från olika håll leder till slutsatsen att Fiskerkonceptet är en cabrioletvariant på sedanen Karma. Den hittills enda officiella bilden visar höger framhjul och lite av framdörren samt namnet Sunset i metallbokstäver.
Fisker Automotive har tidigare under 2008 bekräftat att man avser att lansera en cabrioletversion av Karma ungefär samtidigt med säljstarten för sedanen det fjärde kvartalet 2009. Därför är bilen på bilden med största sannolikhet en konceptversion av den cabben. För det talar även att man inte ser någon B-stolpe bakom förarstolen.
"Revan" nedtill i framskärmen är sannolikt avgasutsläppet från förbränningsmotorn som driver bilens "reservkraftverk" . I pressmaterialet om den serieklara sportsedanen Karma står nämligen att bland de ändringar som gjorts i jämförelse med konceptet på förra årets Detroitsalong, märks att avgasrören från bensinmotorn mynnar "direkt bakom framhjulen för att optimera kylning och aerodynamik". Vi blir inte förvånade om "avgasrören" på den färdiga Karma ser ut ungefär som på konceptet Sunset.
Avgaserna från en bensin- eller dieselmotor kan bli problem i en hybridbil med stort litiumjonbatteri under golvet: avgasröret tar plats och det ökar värmen i närheten av batteriet, som i sig blir så varmt att det måste förses med ett eget kylsystem.
All övrig information om Fiskers andra konceptbil ska lämnas av ägaren, formgivaren och vd:n i företaget, Henrik Fisker på en presskonferens i Detroit den 15 januari.
Fisker Karma väckte stor uppmärksamhet på Detroitsalongen 2008, och i år står den där i seriefärdigt skick.
En av de stora publikfavoriterna på NAIAS 2009 lär för övrigt bli den serieklara sportsedanen Fisker Karma – världens första lyxbil med laddhybrid-drivlina. Tekniken är avancerad, med två elmotorer på vardera 150 kW (408 hk totalt) som driver bakhjulen direkt, utan växellåda. Batteriet är av litiumjontypen och ligger under golvet mellan hjulaxlarna. Det har kapaciteten 22,6 kWh och kan maximalt leverera 500 ampere vid 400 volt, vilket räcker för att accelerera den 2,1 ton tunga bilen 0 till 100 km/h på 5,8 sekunder. Förklaringen ligger i det oerhörda vridmomentet: 1.300 newtonmeter från stillastående!
Karossen är bara 133 cm hög och extremt aerodynamisk, vilket bidrar till att toppfarten (elektroniskt begränsad) ligger på 200 km/h med rent elektrisk drift.
Fisker Automotive visar att morgondagens elbil designmässigt med pondus kan utmana både Porsche Panamera och Aston Martin Rapide. Design: Henrik Fisker.
Räckvidden med fulladdat batteri anges till 80 km, lite varierande på typen av körning eftersom batteriet laddas av bilens rörelseenergi vid frirullning och inbromsning. Och om solen skiner, kan man komma lite längre eftersom hela taket är belagt med solceller som också bidrar till återladdningen.
Publikundersökningar visar att de flesta bilägare normalt kör mindre än 80 km per dag, och därmed menar Fisker att många klarar sig med enbart batteriet efter en natts laddning från ett vanligt vägguttag. Men behöver man köra längre, kopplas en förbränningsmotor in och laddar batteriet, vilket ger Karma en total räckvidd på runt 500 kilometer.
Konceptet Karma förra året hade bara en halv B-stolpe på varje sida. Den serieklara bilen har hel stolpe för säkerhetens skull, även om den döljs helt innanför sidorutorna (som på bilden ovan):
Motorn är en tvåliters turboladdad direktinsprutad bensinmotor från General Motors, med effekten 260 hästkrafter. Samma turbofyra återfinns i bland annat Opel GT. Motorn sitter framtill och driver en kraftig generator. Den arbetar på konstant varvtal, vilket ger minimal förbrukning och lägsta möjliga utsläpp. Riktigt rena avgaser är också ett måste med tanke på att de som nämnts släpps ut via öppningar alldeles bakom framhjulen.
Instrumentpanelen i konceptversionen av Karma 2008. På den serieklara bilen är vissa detaljer ändrade, men den nay interiören avslöjas först vid världspremiären i Detroit den 15 januari.
Fisker Karma är uppbyggd på en så kallad space frame, en skelettkonstruktion i aluminium som har extrem vridstyvhet. I den monteras drivlinan och hjulupphängningarna och utanpå vilar karossens olika delar som består av aluminium och kolfiberförstärkt plastkomposit.
Till skillnad från konceptet för ett år sedan har den serieklara Karma en komplett B-stolpe på varje sida. Den döljs bakom sidodörrarnas glas, men går hela vägen från golv till tak. Konceptbilen hade en halv B-stolpe, för att hela sidan ovan midjelinjen skulle kunna öppnas, som på amerikanska så kallade hardtopmodeller på 1950-talet. Den hela B-stolpen är enligt Fisker "en säkerhetslösning som redan nu uppfyller de krav vid rundslagning som föreslås börja gälla 2012".
Karma är snudd på fem meter lång och två meter bred, men låg som en Porsche 911. Den har lyxig plats för fyra och rymmer två golfbagar. Ansvarig för designen är danskfödde Henrik Fisker, som bland tidigare meriter kan anföra formgivningen av Aston Martin DB9 och BMW Z8.
Vid presentationen av Fisker Karma som koncept på förra Detroitsalongen uppgavs att bilen skulle serietillverkas i Kalifornien, men i höstas kom beskedet att produktionen förlagts hos finska Valmet Automotive i Nystad, tidigare känt för tillverkning av Saab 900 cabriolet och Opel Calibra. I dag bygger Valmet Porsches modeller Boxster och Cayman. Dessa kommer dock att flyttas till legotillverkaren Magna Steyr i Österrike när kontraktet går ut 2011. Därmed kom möjligheten att bygga Karma väl till pass för Valmet.
Just nu installerar Valmet de robotar och monteringslinor som behövs när tillverkningen av laddhybriden drar igång i höst.
De första exemplaren av Karma ska levereras till USA under november i år, medan Europa får vänta till år 2010. Man hoppas kunna nå en årsproduktion på 15.000 bilar. Som jämförelse tillverkades 24.000 Boxster/Cayman hos Valmet under 2007. Cirka 500 personer väntas arbeta med Fisker-monteringen i Nystad.
Fisker Automotive räknar med att ha ett 40-tal återförsäljare klara i USA från oktober i år. Hälften av dessa ska presenteras på salongen i Detroit om ett par veckor.
Baspriset för Karma i USA anges till 87.900 dollar, för närvarande motsvarande cirka 680.000 kronor.
Priset på europeiska marknaden ska meddelas i samband med att bilen premiärvisas på den här sidan Atlanten på Genèvesalongen i mars.