
En brittisk konsultfirma som specialiserat sig på miljöanalyser och data för hållbara miljöscenarier har presenterat en rapport som säger att det behövs betydligt fler el- och hybridbilar om EU ska kunna nå sina utsläppsmål 2020, rapporterar Autonews Europe.
Studien, som gjorts av Ricardo-AEA, kommer intensifiera den redan heta debatten om hur man ska kunna implementera utsläppsnivån om 95 g CO2/km till 2020. Konsultfirman har analyserat en hel del scenarier för 2025 och kommit fram till att ett medel om 70 g CO2/km skulle kunna uppnås om nybilsförsäljningen delades lika mellan hybridbilar och vanliga bilar. Till exempel säger studien att den extra tillverkningskostnaden om cirka 14.000 kronor för en hybridbil kan tjänas in på bränslebesparing på under tre år.
Samma mål skulle även kunna uppnås om det såldes sju procent elbilar för då behöver man endast nå en försäljning på 22 procent hybridbilar, enligt studien.
Det finns dem som arbetar för en utsläppsgräns om 60 g CO2/km till 2025 och som skulle läggas ovanpå beslutet om 2020-års mål. det borde kunna ge europeiska tillverkare tillräckligt med tid att ställa om och behålla sitt tekniska försprång.
För att kunna uppnå en gräns om 60 g CO2/km måste upp till 24 procent av nybilsförsäljningen bestå av elbilar. Något som studien säger är ”inom marknadens prognoser”. I dag består cirka en procent av transporterna inom EU av hybridfordon och endast 0,1 procent av elfordon, enligt International Council for Clean Transport.
I USA finns det redan regler för att tillverkarna måste fördubbla bränsleekonomin i sina fordon från 2011.
Autonews Europe rapporterar att debatten om 2020-målen i EU är väldigt teknisk. De tyska lyxbilstillverkarna vill ha kryphål, kallade superkrediter, som ger dem möjlighet att fortsätta tillverka bilar med stora utsläpp om de även tillverkar bilar med väldigt låga utsläpp, såsom elbilar.
EU-kommisionen har meddelat att man ska publicera ett dokument senare i år om låga koldioxidutsläpp från bilar bortom 2020.